Przepis

wyrabianie
5 min
wyrabianie

1. Mąkę pszenną przesiewamy, mieszamy z drożdżami, solą. Powoli wlewamy letnią wodę i wyrabiamy ciasto na chleb. Po 5 minutach ciasto powinno osiągnąć formę elastycznej kuli.

pierwsze wyrastanie
720 min
pierwsze wyrastanie

2. Ciasto na pszenny chleb nocny dzielimy na 3 kule. Formę keksówkę wykładamy papierem do pieczenia i wkładamy do środka 3 kule z ciasta, obok siebie. Całość przykrywamy folią spożywczą lub otulamy czystą ściereczką i wkładamy do lodówki na noc (na 8-12 godzin).

drugie wyrastanie
30 min
drugie wyrastanie

3. Następnego dnia rano wyciągamy formę z wyrośniętym ciastem na pszenny chleb nocny i zostawiamy na 20-30 minut w cieple.

pieczenie
pieczenie

4. Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 200 stopni. Wierzch chleba nacinamy w kratkę ostrym nożem i smarujemy białkiem. Posypujemy makiem (albo sezamem, otrębami, płatkami owsianymi). Chleb wkładamy do piekarnika i pieczemy przez 30 minut. Zmniejszamy temperaturę do 180 stopni i dopiekamy jeszcze 5-10 minut, aż skórka będzie rumiana. Upieczony wyciągamy z piekarnika i chwilę studzimy przed podaniem, na kuchennej kratce.

Ocena czytelników: 5 z 7 ocen

Wasze komentarze

  • Ewa 21 września 2024 o 20:33

    Czy to nie jest przepis czasami pojawiający się w internecie z cyklu”mam doświadczenie, więc wrzucę jakiś przepis bez próbowania ale za to z ładnymi zdjęciami?”/ Maka 650, 12% białka, z doświadczenia wynika że 320 ml wody będzie dość. Zawierzyłam, ciasto nie ukształtowali się w kule, było rzadkie; obficie posypując ręce maka ukształtowałam w 3 porcje. Szukam innego pzrepisu na nocne ciasto, a przynajmniej takie e nie tzreba formować kuli 🙂

    • Małgosia 21 września 2024 o 20:48

      Każdy nasz przepis jest wypróbowany, a zdjęcia prezentują realny wypiek. Formowanie w tym przypadku to opcja – można uformować wg uznania.

  • Bogusława 10 lutego 2023 o 07:53
    Ocena:

    SUPER POLECAM WSZYSTKIM TEN PRZEPIS.

  • Karolina 9 września 2022 o 19:40

    Witam, czy chleb można wyrabiać w termomixsie?

  • Darek Ś. 6 kwietnia 2022 o 11:24

    Witam. W innych przepisach czytałem że na dół piekarnika niektórzy kładą blachę z wodą. Co Pani sądzi o tym? Czy próbowała Pani tego? I jakie są efekty tego? Pozdrawiam.

    • Małgosia 7 kwietnia 2022 o 09:24

      Blacha z wodą pomaga zaparować piekarnik, co sprawia w pierwszej fazie pieczenia, że chleb ma ładniejszą skórkę i lepiej się wypieka. Osobiście korzystam z piekarnika z funkcją pary, ale blacha z wodą lub kostki lodu na dnie świetnie taki piec zastępują.

  • Kamila 31 grudnia 2021 o 21:53

    Niestety, moje ciasto wyszło klejące.. nie wiem czy mimo to wyrośnie w lodówce przez noc i czy będę mogła upiec mimo to chlebek..

    • Małgosia 1 stycznia 2022 o 11:38

      Jeśli ciasto się klei to prawdopodobnie jest niewystarczająco wyrobione lub (o ile nie nastąpił błąd przy odmierzaniu składników) mąka, której używasz słabiej chłonie wodę. Na szczęście jest to chleb foremkowy, a te są znacznie bardziej łaskawe niż bochenki więc powinno wszystko się udać.

  • Ika 21 sierpnia 2021 o 14:30
    Ocena:

    Dziękuję za przepis i cenne rady. Wybrałam chleb nocny na swój pierwszy samodzielnie upieczony chleb.
    Nie wiem co zrobiłam nie tak, ale po wyjęciu rano formy z lodówki okazało się, że ciasto bardzo słabo wyrosło, a po wyciągnięciu i odstaniu w cieple niewiele się zmieniło.
    Poczytałam trochę komentarzy tutaj, trochę poszukałam w internecie i dowiedziałam się, że na pewno nie ma sensu piec takiego niewyrośniętego ciasta. Spróbowałam więc uratować mój chleb, z reszty drożdży z paczki która mi została, odrobiny cukru i letniej wody zrobiłam zaczyn, połączyłam z moim ciastem z nocy, podsypałam mąką i zagniotłam całość jeszcze raz. I udało się! Wyrósł pięknie, kule się połączyły w całość, a chleb jest dobry w smaku. Nawet nie czuć mocno tych drożdży. Będę próbować innych przepisów. Dziękuję pięknie 🙂

    • Małgosia 21 sierpnia 2021 o 15:23

      Ciasto z lodówce czasami niewiele wyrasta (na pewno mniej niż garowane w temperaturze pokojowej). Szczególnie jeśli panuje w niej bardzo niska temperatura. Jest jednak na tyle dojrzałe, że nadgoni w piekarniku i jest bardzo smaczne.

    • Ika 21 sierpnia 2021 o 15:43

      Rozumiem, dziękuję za odpowiedź. Dobrze wiedzieć na przyszłość. Przejęłam się tym, że moje nie jest tak wyrośnięte jak na zdjęciu i pomyślałam, że coś zrobiłam nie tak 😀

  • Michał 12 maja 2021 o 23:20

    Dzień dobry.

    Jak zmodyfikować czas pieczenia przy pieczeniu dwóch bochenków jednocześnie?
    Chodzi o ten przepis, każdy bochenek z pełnej porcji (500 g mąki itd.)

    • Małgosia 13 maja 2021 o 08:19

      Czas pieczenia nie powinien się znacząco zmienić. Przed wyjęciem warto ocenić, czy chleby są odpowiednio wypieczone i w razie konieczności dopiec 5-10 minut.

  • T.palczynski@vp.pl 11 grudnia 2020 o 19:50

    Jest coś takiego jak moczenie nasion przez noc. Analogicznie można zrobić z ciastem z pszennej mąki. Co to daje ciastu- elastyczność glutenu, bogatszy smak, pewnie zachodzą reakcje enzymatyczne które poprawia przyswajanie składników pieczywa. Gorąco zachęcam do używania mąki z pełnego przemiału – zjadamy wtedy całe ziarno a nie białą śmierć. Ja daję połowę mąki białej i połowę Graham- takmówią na mąkę razową pszenną.

  • ZUZANNA 3 maja 2020 o 08:17

    Dziś robię drugi raz, pierwszy zrobiłam z mąki żytniej,super wyszedł, dzisiaj według przepisu.
    Prosty przepis🙂i pyszny chleb,na 3 dzień bardzo dobry.Dziękuję i pozdrawiam.

  • Edyta 24 kwietnia 2020 o 09:12
    Ocena:

    Chlebek robie już 6 raz jest pyszny znika w mgnieniu oka .

  • Aneta 28 marca 2020 o 13:00

    Ja robię ten chleb bardzo często i moja modyfikacja 350g mąki pszennej i 150 g mąki pszennej chlebowej/ razowej. Wierzch posypany chia. Pycha.

  • Adriana 17 lutego 2020 o 21:59

    Witam. Czy jeśli zamienie na mąkę ryżową chleb też wyjdzie?

  • Marek 10 grudnia 2018 o 13:08

    Pani Tosiu, trochę się pogubiłem. W rozdziale wprowadzającym pt. „Chleb na drożdżach, krok po kroku” Waszego bloga piszecie o konieczności zagniatania drożdżowego ciasta na chleb (nawet dwukrotnie!). Tymczasem w przepisie z którego mam zamiar skorzystać tj. „Chleb pszenny nocny” nie ma ani słowa o zagniataniu. To co począć? Zagniatać, czy nie?

    • Tosia 18 grudnia 2018 o 00:10

      Panie Marku, wszystko zależy od tego jaki chcemy upiec chleb. W przypadku chleba nocnego ograniczamy się do minimum działań w kuchni, w przypadku wielkorotnego składania zależy nam na jego okrągłej formie i pięknych dziurkach.
      Jeśli w przepisie nie ma to nie trzeba, bez sensu byłoby wyciągać ciasto w nocy z lodówki i je zagniatać, to mijałoby się z ideą leniwego, nocnego chleba.

  • Mirosław 2 grudnia 2018 o 18:33

    Proszę się ze mnie nie śmiać. Chcę zrobić żonie niespodziankę i upiec pierwszy w życiu chleb. Przeczytałem dokładnie przepis na pszenny-chleb-nocny i nie wiem, czy po wyjęciu rano keksówki z lodówki wyciągamy wyrośnięte ciasto z formy, czy też formę/keksówkę z ciastem w środku wsuwamy do rozgrzanego piekarnika?

    • Tosia 4 grudnia 2018 o 00:59

      Wyciągamy keksówkę z lodówki, doprowadzamy do temperatury pokojowej (ok. 30 minut) i wtedy hop do pieca.
      Powodzenia!

  • est 14 czerwca 2018 o 14:53

    Dzień dobry, czy mogłaby mi Pani podpowiedzieć jak obliczyć czas pieczenia chleba? Chciałabym zrobić z większej porcji x1,5. Czy wystarczy godzinka na taki chleb? Moja keksówka jest dłuższa, a nie chciałabym, żeby wyszedł zbyt płaski.

    • Tosia 26 czerwca 2018 o 11:27

      To wszystko zależy od receptury, temperatury itp. pytanie jest zbyt ogólne 🙂
      Mówimy o tym przepisie?
      Jeśli zwiększamy proporcje x1,5 to zwiększyłabym też czas o x1,5.

  • tess 28 sierpnia 2017 o 13:28

    Dziękuję za szybką odpowiedź. Ja dałam całą paczuszkę drożdży.

  • tess 27 sierpnia 2017 o 23:35

    Pyychootaa . Ale po kolei. Miałam go piec dzisiaj rano lecz gdy po ok. półtorej godzinie w lodówce zajrzałam do chleba on był już tak mocno wyrośnięty, że aż unosił ścierkę. Wyciągnęłam go więc z lodówki, nagrzałam piekarnik i upiekłam. Tosiu czy u ciebie też tak szybko rośnie? Czy dobrze zrobiłam, że upiekłam go w nocy, czy mogłam zostawić go do rana i nic by mu się nie stało. Odpowiedz mi proszę, bo chociaż zazwyczaj piekę chleb żytnio-pszenny na zakwasie to jednak chciałabym od czasu do czasu upiec ten, bo bardzo smakuje całej rodzince i jest taki prosty w wykonaniu… Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    • Tosia 28 sierpnia 2017 o 13:08

      Proponuję następnym razem zmniejszyć ilość drożdży do łyżeczki. Wtedy nie powinien rosnąć jak szalony i wytrzyma noc w lodówce 🙂

  • tess 26 sierpnia 2017 o 21:42

    Bardzo podobał mi się ten przepis i chlebek właśnie wstawiłam do lodówki. Jutro okaże się jak smakuje. Robiłam ręcznie, ciasto wyszło ładne, bardzo elastyczne, dobrze obchodziło od ręki i miski, nie musiałam podsypywać mąką. Już się nie mogę doczekać kiedy go spróbuję

  • Asia 5 lipca 2017 o 19:25

    Rewelacja przez baaardzo duze R 😉 Upieklam dzis rano i juz niewiele zostalo. Wyszedl idealny. Juz zaczynam rozpowszechniac przepis wsrod znajomych 😀

  • Oczarowana 14 maja 2017 o 12:02

    To pierwszy chleb, który zrobiłam w życiu! Wyszedł bardzo dobry, piekłam go na programie „Chleb”. Zastanowiło mnie to, czemu jest tam „góra – dół”, tzn. czemu chleb piecze się właśnie tak, a nie w termoobiegu? Zastanawiam się też po co dzielić ciasto na 3 kule, co by było gdyby ciasto przełożyć w jednej części? Mam też prośbę: przejrzałam wszystkie przepisy na blogu i zastanawiam się czy mogłaby Pani przygotować przepis na mój ulubiony chleb, który kupuję zwykłe u Szydłowskiego, jest to chleb razowy ze słonecznikiem, z bardzo dużą ilością w cieście, naprawdę dużą. Chleb ten jest chyba na zakwasie, bo jest dosyć kwaskowaty.

  • Majka 20 marca 2017 o 10:47
    Ocena:

    Po prostu przepyszny ?

  • Karolina 8 marca 2017 o 09:33
    Ocena:

    To już drugi przepis jaki przetestowałam na mojej drodze piekarza-amatora. Przepis super. Ciasto wyszło mi ciut za mokre, dałam radę stworzyć kulę, ale musiałem ręce oprószać mąką. Nie miałam maku i użyłam płatków owsianych, co moim zdaniem, wizualnie wyszło na plus. Upieczone chlebek ładnie wyszedł z formy i wyglądał jak piękne ciasto drożdżowe. Skórka nie była chrupiąca tylko miękka ale tak chyba jest w przypadku chlebów z keksówki. W smaku świetny, bardzo puszysty i wilgotny. Na trzeci dzień wciąź miękki i smaczny. Dwie ostatnie kromki włożyłam do tostera i to był strzał w dziesiątkę. Kromki wyszły cudownie chrupiące, świetne.

  • Maja 10 lutego 2017 o 21:14

    Witam, mogę polecić chleb nocny pszenny na ziarnku drożdży: 650g mąki pszennej + 0,5 l ciepłej wody+łyżeczka soli + (w tej wodzie rozpuszczone) drożdże(świeże) w ilości ziarnka grochu – to byle jak zamieszać i odstawić na noc pod przykryciem, rano przerzucić masę do nagrzanej kamionki i przykryć, np żaroodporną szklaną przykrywką to wstawić na 250st.C na 30 min, a potem zdjąć przykrywkę a 15 minut. Piekłam ten chleb z kilkoma łyzkami oliwy z oliwek extra vergine i ziarnem słonecznika na mące 350 :)), jest chrupiący i nie trzeba się z nim mocować. Dziękuję za mnóstwo ciekawych informacji i pozdrawiam!

    • Beata 18 grudnia 2017 o 09:48

      Właśnie zaczynam moja przygodę z pieczenie chleba. Pierwszy robiłem n zakwasie ale sir nie udał wyszedł zapalić podejrzewam ,że zakwasie był za młody i niro dał rady ruszyć ciasta. Dziś pieke nocny pszenna zobaczymy jak wyjdzie. Dziękuję za tę stronę będę tu często zaglądać. Pozdrawiam

  • Monika 16 marca 2016 o 13:41
    Ocena:

    Witam serdecznie!
    Chlebek przepyszny wychodzi znakomicie, ciężko go zepsuć, powiem szczerze że nie miałam mąki 650 tylko 750 ale jak się okazało za mało bo raptem 250 g więc dodałam zwykłej mąki pszennej 480 i garść pszennej razowej 2000 (dla równowagi) i wyszedł pierwsza klasa w dodatku robiony na świeżych drożdżach…na pewno zagości w moim domu na dłużej 🙂
    Dziś się przymierzam do słonecznikowego na zakwasie, mam nadzieję że będzie równie pyszny jak ten 🙂
    Pozdrawiam Monika

  • iwona 23 lutego 2016 o 09:52

    Dziekuje za odpowiedz 🙂 to będzie pierwszy chlebek jaki będę piekla mam nadzieje ze cos z tego wyjdzie,a jeśli nie to zrobie kolejne podejście,wkoncu człowiek uczy się na bledach.Prosze trzymać kciuki.Pozdrawiam:)

  • iwona 22 lutego 2016 o 14:00

    czy do tego chleba musi być koniecznie maka pszenna chlebowa czy po prostu może być sama pszenna?

    • Tosia 22 lutego 2016 o 16:59

      Od nazwy ważniejszy jest typ, oznaczany na każdym opakowaniu. Do chleba powinna mieć minimum 650, ale może ewentualnie 550 lub 500.
      Wyjść wyjdzie, ale każdy typ mąki inaczej się zachowuje, niższy typ nadaje się do pierogów i biszkoptu, a niekoniecznie do pełnowartościowego chleba 🙂

  • Asia 20 lutego 2016 o 21:48

    Upiekłam pszenny wg przepisu. Rewelacja! Bochenek zjedzony w jednym dniu. Spróbowałam również z mąką graham – z powodzeniem. Chleb graham mięciutki, sprężysty – pycha.
    Pozdrawiam.

  • Marta 11 maja 2015 o 11:15

    Sz.Pani proszę mi podać sposób pieczenia chleba w piekarniku gazowym (kuchenka Amika),tj. na której półce – zakładając,że do piekarnika nagrzanego do 220 stopni włożę pojemnik z wodą oprócz formy z ciastem.Pozdrawiam

    • Tosia 11 maja 2015 o 17:38

      Dzień dobry,
      Model kuchenki nie ma znaczenia, zawsze najlepiej chleb piec na środkowej półce, aby z wierzchu nie był zbyt blisko grzałki górnej, a na ostatniej dolnej półce można śmiało położyć miseczkę ze stali nierdzewnej z wodą lub kostkami lodu.
      Pozdrawiam 🙂

  • marek 8 listopada 2014 o 11:26

    Dziękuję za odpowiedź!,
    mąkę 650 kupiłem w Biedronce a u znajomej mam zamówione 10kg pszennej chlebowej z młyna-pewnie będzie lepsza 🙂
    Pozdrawiam

  • marek 1 listopada 2014 o 15:04

    Witam!
    chcę upiec chlebek,szukając przepisów trafiłem na tą stronkę -to jest to ,czego szukałem 🙂
    mam kilka pytań:
    czy dostępna w marketach mąka 500 może być?
    Dlaczego trzeba podzielić ciasto na 3 kule i umieścić je w foremce obok siebie? Jaka jest różnica między takim chlebkiem podzielonym na 3 kule a upieczonym z całości?
    pozdrawiam

    • Tosia 3 listopada 2014 o 15:01

      Witam serdecznie.
      Miło nam, że Pan do nas trafił i chce zostać 🙂
      Mąką o typie 500 ewentualnie się jeszcze nadaje, o niższym typie do wypieków chlebowych już nie. Mąkę typ 650 można dostać w popularnych marketach typu Biedronka, Lidl, Real, Piotr i Paweł.
      Ciasta nie trzeba dzielić na 3 części, zrobiłam tak akurat w tym przepisie, aby sprawdzić efekt wizualny. Równie dobrze można przełożyć ciasto w całości i wyrównać jego wierzch.
      Pozdrawiam.

      • Jola 14 stycznia 2017 o 21:48

        Ja uważam,że trzy kulki się łatwiej wkłada do formy,a one i tak się połączą przy wyrastaniu i chleb będzie w całości.

  • gabi 28 października 2014 o 10:08

    Kolejny pyszny chlebek z Waszych przepisów 🙂 Tradycyjny dobrałam się do jeszcze gorącego i zjadłam z samym, topiącym się, masłem. Rewelacja 🙂 Chlebek jest bardzo smaczny i prosty w wykonaniu.

    • Tosia 28 października 2014 o 14:06

      Super, cieszę się, że przepis się spodobał, zachęcam też do spróbowania innych wersji chleba nocnego np. orkiszowego 🙂

  • Madzia 18 lipca 2013 o 09:26

    Mam pytanie – chcę go upiec na sobotę, czyli jutro już go do lodówki – tylko nie widzę informacji, albo przeoczyłam – jaki wymiar ma mieć ta keksówka by chlebuś nie był za niski ani za wąski?

    • Tosia 18 lipca 2013 o 09:35

      Nie podałam takiej informacji, ponieważ wyszłam z założenia, że można użyć typowej keksówki, która zazwyczaj ma zbliżone wymiary. Moja forma miała wymiary 12×22 cm.
      Udanego wypieku 🙂

  • Agnieszka 22 maja 2013 o 18:50

    Witam,
    Przepis super tylko ja jestem niecierpliwa i czekac cala noc mi sie nie chcialo wiec wyrobione ciasto w foremce wstawilam do piekarnika nastawionego na 50 stopni na 20 minut- wyroslo pieknie a potem upieklam jak w przepisie. Chleb wyszedl super zarowno pszennyny, zytni jak i orkiszowy 🙂
    pozdrawiam

  • Ania 13 maja 2013 o 07:13

    Dziękuej bardzo za odpowiedź tak też piekłam góra-dół i chlebek wyszedł super tak mówi mąż bo ja na diecie więc nie próbowałam mam tylko jeszcze jedno pytanko było czuć drożdże i tak się zastanawiam czy nie dałam troszkę za dużo miałam paczuszkę 7g (na 500g mąki) i dałam całą czy dobrze zrobiłam w przeliczeniu na łyżeczki jeśli miałaby być płaskie to wyszło troszkę więcej niż 2,5 dlatego ostatnie pytanko czy używa pani płaskich łyżeczek czy raczej z lekką górką?

    • Tosia 13 maja 2013 o 09:32

      Używam płaskich łyżeczek, a w tym przypadku mogą to być nawet 2 łyżeczki, dlatego paczka to już trochę za dużo. Stąd specyficzny posmak drożdżowy. Inna sprawa jest taka, że przy długim wyrastaniu ciasta to również mogło nasilić efekt.
      Pozdrawiam.

  • Ania 11 maja 2013 o 13:52

    Witam chciałabym wypróbować ten przepis ale mam dwa pytania:
    1. czy chlebek wyjdzie inny gdy zamiast mąki bułkowej 650 użyję chlebową 750? Czy na
    chlebowej 750 może być trudniej o taki efekt?
    2. Piec chlebem z termoobiegiem czy podstawowe grzanie góra-dół?

    • Tosia 11 maja 2013 o 18:42

      Dzień dobry.
      Tak, chleb wyjdzie, jeśli użyje Pani mąkę chlebową typ 750. Efekt będzie podobny.
      Proszę piec na podstawowym trybie góra-dół.
      Pozdrawiam i życzę udanych wypieków.

  • Buźka 20 kwietnia 2013 o 23:54

    Witaj Tosiu:)
    Tosiu Twoje przepisy są boskie, upiekłam pierwszy raz chlebek, jest pyszny. Już w lodówce są dwa następne do pieczenia jutro, oraz pszenne bułeczki nocne.
    Serdecznie Cię pozdrawiam z moją rodzinką.:)

    • Tosia 21 kwietnia 2013 o 10:18

      Witam 🙂
      Bardzo mi miło czytać, że nasze przepisy się podobają (blog prowadzą dwie osoby). Cieszy mnie to, że chlebek nocny smakował i mam nadzieję, że kolejne wypieki będą równie udane.
      Pozdrawiam 🙂

  • żaneta 7 kwietnia 2013 o 11:31

    Agnes Witaj

    Ja tą mąkę kupuję w Lidlu.

    pozdrawiam

  • Agnes 15 marca 2013 o 15:20

    Po 5 nieudanych próbach upieczenia chleba ( według różnych przepisów i porad znajomych oraz zawartych na innych blogach) w końcu wyszedł mi pierwszy wspaniały chleb! Przepis jest super i polecam go w 200%! Ja użyłam mąki typu 500, bo niestety 650 nie mogłam dostać w sklepach, i też wyszedł rewelacyjny:) Nie mogę się doczekać, kiedy upiekę kolejny chlebek:)

  • Alek 10 marca 2013 o 12:22

    Wszystko szło ładnie aż do próby wyjęcia chleba z formy – papier jest całkiem przyklejony do ciasta. Czy to wina ciasta czy może papier jest beznadziejny?

    Pozdrawiam

    • Tosia 11 marca 2013 o 09:21

      Po wyjęciu z lodówki formy z lodówki (rano), ciasto rzeczywiście będzie „przyklejone” do papieru. Po upieczeniu, chleb powinien już ładnie odchodzić od papieru. Jeśli tak się nie dzieje, a sam chleb smakuje, to proponuję następnym razem wysmarować formę np. masłem/oliwą, obsypać płatkami owsianymi/bułką tartą/otrębami i zrezygnować z pergaminu.
      Pozdrawiam.

  • Zuza 10 marca 2013 o 01:21

    Mam pytanie do autorki. Jaka to jest mąka chlebowa typ 650? Można prosić o fotkę opakowania? W kilku przepisach widziałam mąka pszenna chlebowa typ 650 i jak na moje oko to nie ma takiej, jest albo typ 650, albo chlebowa czyli 750 lub 850… Jeśli się mylę to poproszę o zdjęcie tego cudu.

  • Bożena 17 lutego 2013 o 22:32

    Dobry wieczór,
    czy mogę nie smarować wierzchu chleba rozbełtanym żółtkiem?
    Pozdrawiam – Bożena

    • Tosia 18 lutego 2013 o 09:00

      Dzień dobry.
      Oczywiście można zrezygnować z tego etapu. Wierzch ciasta chlebowego smaruje się jajkiem, aby po upieczeniu był lśniący i przypieczony. Nie wpływa to na smak.
      Pozdrawiam.

  • Agacia 13 lutego 2013 o 14:02

    Witam. Mogę użyć do wypieku tego chleba mąki pszennej graham?

    • Tosia 13 lutego 2013 o 15:22

      Witam.
      Proszę spróbować, ale przy tym nie zapominać, że mąką typu graham jest „cięższa”, więc ciasto będzie miało trochę inną konsystencję, będzie bardziej zbite.
      Pozdrawiam i życzę powodzenia. Czekam na komentarz, czy chleb się udał.

  • Bożena 28 stycznia 2013 o 20:53

    Jest przyjemnie wilgotny, bez zakalca. Jest bardzo smaczny i bardzo łatwy w wykonaniu. Ale ponieważ chcę znowu upiec chlebek według tego przepisu, to chcę się upewnić, że to nie był szczęśliwy przypadek. Dlatego mam jeszcze jedno pytanie. Przy wyrabianiu ciasto było elastyczne, ale przyklejało się do palców. Czy tak może być, czy lepiej dodać trochę wiecej mąki?
    Pozdrawiam serdecznie.

    • Tosia 29 stycznia 2013 o 10:03

      Ciasto było elastyczne, ponieważ bez problemu można było uformować z niego kule.
      Czy wlewała Pani wodę bardzo powoli? Tylko dzięki temu składniki się ze sobą łączą w taki sposób.
      Ja bym dodała w takim wypadku trochę więcej mąki, ale też nie może być jej za dużo, bo chleb wyjdzie suchy.
      Pozdrawiam serdecznie.

  • Bożena 28 stycznia 2013 o 11:20

    Pierwszy chlebek upieczony! Ma chrubiąca skórke, a w środku jest wilgotny. Piekłam go na blaszce umieszczonej pośrodku wysokości piekarnika. Tak miało być, czy blaszkę umieszczać niżej? Jak go przechować, by za szybko nie wysechł?
    Pozdrawiam serdecznie.

    • Tosia 28 stycznia 2013 o 12:57

      Czy chlebek jest przyjemnie wilgotny, czy zakalcowaty?
      Tak, blaszka powinna być umieszczona po środku. Ja chleb przechowuję w chlebaku lub szczelnie owinięty lnianą ściereczką, wtedy mniej wysycha. Chlebek można też zamrozić lub trzymać ewentualnie w lodówce (ja tej metody akurat nie stosuję, ale można tak).
      Pozdrawiam serdecznie.

  • Beata 27 stycznia 2013 o 08:44

    Świetny przepis, chlebek PRZEpyszny. Robi się go naprawdę ekspresowo.
    Mam w domu dwójkę małych dzieci i niewiele czasu na wypieki, więc staram się wybierać proste przepisy, którym nie trzeba poświęcać zbyt wiele uwagi i ten spełnia moje wymogi w 200%:)

    Mam pytanie, czy można wzbogacić go jakimś ziarnem (słonecznik, siemię lniane)?

    • Tosia 27 stycznia 2013 o 10:56

      Witam serdecznie.
      Bardzo się cieszę, że przepis się sprawdził. Oczywiście można go modyfikować, dodając ziarna, przyprawy, bakalie, a nawet suszone pomidory, czy oliwki.
      Życzę dalszych udanych wypieków 🙂

  • patka 21 stycznia 2013 o 22:44

    Bardzo dziekuje chlebek wyszedl SUPER!!! Polecam, a mnie w miedzyczasie ¨dojrzal¨ zakwas i juz robi sie zaczyn na chlebek czosnkowy…
    mam jeszcze pytanie zanim dotarlam do tego blogu nastwilamzakwas atkze na mace zytniej razowej (tak analogicznie do zakwasu z makizytniej) marzyl mi sie prawdziwy razowy chlebek… ale chyba wyszlam przed szereg bo w zadnym przepisie nie znalazlam zakwasu z maki razowej. Szkoda mi tego pieknie dojrzewajacego zakwasu czy moge go wykorzystac zamiennie z zakwasem zytnim do chlebka razowego?
    pozdrawiam
    patka

    • Tosia 21 stycznia 2013 o 22:53

      Cieszę się, że udany!
      Z tym zakwasem to nieporozumienie, gdyż prawie wszystkie przepisy na blogu na zakwasowe chleby jest z użyciem aktywnego zakwasu żytniego, który hoduje się głównie na mące żytniej razowej. Chociaż można go także dokarmiać mąką żytnią 720. Ja używam prawie zawsze razowej do zakwasu 🙂
      Zakwas żytni to właściwie to samo, może więc go Pani dokarmić mąką żytnią razową i połączyć z drugim zakwasem. Nie ma sensu ich trzymać oddzielne. Lepiej w tym czasie wyhodować np. dodatkowy zakwas pszenny.
      Pozdrawiam.
      Ps. Jeśli chodzi o chlebek razowy, właśnie zamieszczam przepis na piwny razowy, ale tym razem drożdżowy.

  • Janek 21 stycznia 2013 o 14:43

    Też chciałbym upiec taki chlebek tylko że choć może to dziwne ale ja nie mam lodówki , więc ile musiało by rosnąć ciasto w temperaturze pokojowej ? Pozdrawiam

    • Tosia 21 stycznia 2013 o 18:13

      Cały sens tego przepisu polega na tym, że ciasto na ten chleb wyjątkowo rośnie w niskiej temperaturze, a nie jak zazwyczaj w cieple.
      Może Pan spróbować postawić je w chłodnej piwnicy, czy zostawić na noc przy otwartym oknie, ale nie gwarantuję takich efektów.
      Z klasycznych chlebów polecam inne przepisy z bloga, gdzie ciasto rośnie szybciej i w cieplejszych warunkach. Ma Pan do wyboru ponad 200 przepisów. Pozdrawiam.

  • patka 17 stycznia 2013 o 18:13

    Bardzo dziekuje, probuje najpierw z pszenna a potem z podanego przepisu z maki zytniej,) pozdrawaim
    patka

  • patka 16 stycznia 2013 o 18:26

    Witam,przymierzam się do upieczenia pierwszego chleba i bardzo spodobal mi sie ten przepis ale kupilam make razowa 720 i pelnoziarnista 2000. Czy z ktorejs z nich sie uda? I jak to jest z oznaczaniem mak im wyzej tym lepsza?dzieki za pomoc
    pozdrawiam patka

    • Tosia 17 stycznia 2013 o 16:49

      Witam serdecznie,
      Na początku radziłabym upiec pierwszy chleb na mące pszennej np. z tego przepisu na chlebek nocny. Chleby pszenne na drożdżach robi się o wiele łatwiej niż te na mące żytniej. A pierwszy udany wypiek, zachęci do dalszych eksperymentów.
      Żytnią mąkę, szczególnie pełnoziarnistą, używa się głównie do chlebów pieczonych na zakwasie.
      Do tego przepisu ona nie do końca się nadaje, trzeba by było zmienić proporcje. Za jakiś czasy przygotuję przepis na Żytni chleb nocny. Na razie proponuję skorzystać z tego przepisu, jest dosyć prosty https://smakowitychleb.pl/chleb-zytni/, powinno się udać 🙂

  • Marta 28 grudnia 2012 o 20:42

    Witam, czy mogłabyś podać mi przepis na pierwszy podstawowy chlebek z maszyny? zakupiłam, ale nie mam dobrego przepisu. Chodzi mi o chleb taki najzwyklejszy, biały.
    Z góry dziękuję. Jeśli możesz to proszę na maila.Pozdrawiam
    Marta

  • Witold 5 grudnia 2012 o 23:44

    „Następnego dnia, rano, wyciągamy formę z wyrośniętym ciastem i zostawiamy na minut w cieple.”

    Ile więc minut?

  • Gosia 1 grudnia 2012 o 19:06

    A świże drożdże mogą być też? Jak tak to ile?

    • Tosia 1 grudnia 2012 o 19:11

      Witam.
      Tak można. Mniej więcej 10-15 g. Drożdże należy pokruszyć do miseczki, dodać łyżeczką cukru, zalać odrobiną ciepłej wody i wymieszać. Po kilku minutach połączyć z innymi składnikami.
      Pozdrawiam.

    • Basia 3 marca 2017 o 11:52

      7 g drożdży instant = 25 g drożdży świeżych
      standardowa kostka drożdży świeżych ma 100 g 🙂

  • gosai 1 grudnia 2012 o 15:51

    Piekłam dziś. Cudowny. Zniknął szybciej, niż się pojawił 😉

    • Tosia 1 grudnia 2012 o 19:09

      Bardzo się cieszę 🙂

    • ala 1 grudnia 2013 o 20:06
      Ocena:

      witam 🙂 mieszkam za granicą i najbardziej tęskniłam za smakiem polskiego chleba, tęskniłam, bo już nie muszę 🙂 chlebek się udał i był pyszny, właśnie czekam na drugi 😀
      Mam pytanie, czy ”wyrastanie” musi trwać 12 godzin…? Można troszkę skrócić lub przyspieszyć oczekiwanie…? Pozdrawiam serdecznie 😀

      • Tosia 2 grudnia 2013 o 09:08

        Witam serdecznie!
        Cieszę się, że chleb smakował. 12 godzin podałam w nawiasie jako przykład, jeśli zostawi Pani ciasto do powolnego wyrastania w lodówce na 8 godzin to prawdopodobnie też się już uda 🙂
        Pozdrawiam i życzę udanych wypieków!

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Smakowita Maślany Smak
Smakowita maślany smak
A może masz ochotę na chrupiącą bagietkę? Smakowita maślany smak sprawi, że poczujesz moc przyjemności prosto z ziaren!
Więcej o tym wariancie
Rrzepak
Ziarna rzepaku
Rzepak to jedna z najważniejszych roślin oleistych występujących w Polsce. Dzięki swoim wartościom odżywczym oraz pochodzeniu nazywany jest oliwą Północy.
Dowiedz się więcej