Przepis

wyrabianie
7 min
wyrabianie
1. Mąki mieszamy ze sobą i z solą. Dodajemy aktywny zakwas. Powoli wlewamy letnią wodę oraz oliwę i wyrabiamy ciasto ręcznie lub mikserem przez 7 minut.
pierwsze wyrastanie
120 min
pierwsze wyrastanie
2. Misę z ciastem przykrywamy, odstawiamy w ciepłe miejsce na 2 godziny.
drugie wyrastanie
120 min
drugie wyrastanie
3. Wyrośnięte ciasta podsypujemy mąką, krótko zagniatamy/składamy i formujemy okrągły bochenek. Koszyk do wyrastania chleba wykładamy ściereczką/podsypujemy mąką. Przekładamy do środka ciasto, przykrywamy ściereczką i stawiamy w ciepłym miejscu na 2 godziny.
pieczenie
37 min
pieczenie
4. Piekarnik rozgrzewamy z termoobiegiem do 250 stopni, na dnie stawiamy miseczkę ze stali nierdzewnej z wodą lub kostkami lodu. Koszyk odwracamy dnem ku górze i przerzucamy wyrośnięte ciasto na blachę. Ciasto dodatkowo możemy naciąć ostrym nożem lub żyletką. Chleb podpiekamy 10 minut, następnie zmniejszamy temperaturę do 200 stopni. Ustawiamy tryb pieczenia góra-dół i pieczemy chleb ok. 27 minut. Następnie przekładamy na kuchenną kratkę.
Ocena czytelników: 4.82 z 11 ocen

Wasze komentarze

  • Aśka 5 marca 2023 o 20:45

    Bardzo łatwy przepis ale jakoś mi nie wychodzi. Robiłam już 3x ale chlebek mi niezbyt wyrasta. Wygląda jak keks. Cały czas dokarmiam zakwas i myślałam, że będzie coraz lepiej. Ciasto wyrasta ok w pierwszych dwóch godzinach a potem po przełożeniu już nie bardzo. Zastanawiam się więc czy nie upiec go już po 2 godzinach kiedy jest wyrośnięty. Bo nie mam innego pomysłu

    • Małgosia 6 marca 2023 o 07:40

      Jedna faza wyrastania tego chleba nie wystarczy, by był idealny. Można spróbować skrócić pierwszą fazę fermentacji jeśli ciasto mocno w tym czasie rośnie (powinno wyrosnąć około 30-50%), ale druga faza musi być zachowana.
      Prawdopodobnie trzeba poprawić jakość zakwasu. W jakich proporcjach i jak często jest karmiony?

  • Henryka 16 lutego 2022 o 18:31

    Witam, jutro będe pekła perwszy raz chlebek orkiszowy wg Pani przepsu, czy moge dodać nasiona słonecznika, dyni śemię lniane?
    pozdrawiam i z góry dziekuje za odpowiedz

  • Martyna 11 lutego 2022 o 20:42
    Ocena:

    Dzisiaj upiekłam. Wyszedł pyszny! Dziękuję za przepis.

  • karolina 16 listopada 2021 o 13:44

    taka ilość ciasta wystarczy na keksówkę jedną?dwie? o jakich wymiarach?

    • Małgosia 17 listopada 2021 o 08:26

      Prawdopodobnie wystarczy jedna długa keksówka (ok 30-33cm). Ciasto powinno wypełnić foremkę w 2/3 przed wyrastaniem.

  • Justyna 21 marca 2021 o 18:09

    Cześć!
    Czy można zamienić proporcje mąki jasnej i pełnoziarnistej? Czyli dodać:
    – mąka orkiszowa jasna typ 700 – 350 g
    – mąki orkiszowej pełnoziarnistej – 150 g
    Z góry dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam 🙂

    • Małgosia 25 kwietnia 2021 o 17:15

      Można pokusić się o takie zamiany. Ostatnie 30 ml wody proszę dodawać stopniowo – może się okazać, że trzeba będzie zmniejszyć ilość wody. Zaznaczam jednak, że po takiej zmianie będzie to już dość jasny bochenek.

  • Kyra 5 stycznia 2020 o 12:36
    Ocena:

    Ten przepis jest super! Robiłam z niego chlebek już wielokrotnie, a im zakwas starszy i mocniejszy, tym chlebek lepszy. Odkryłam, że lepiej jest, jeśli nie wlewam całej odmierzonej wody, tylko trochę zostawiam – czasami nie jest potrzebna, a ciasto jest dobrze wyrobione. Czasem jak wlewam całą wodę, to jest za mokre isię bardzo lepi. Nie wyrabiam też ciasta przez 7 minut, bo potem się strasznie lepi, tylko do momentu, aż będzie ładne i gładkie. Może znaczenie ma to, że robię z połowy porcji, bo z całej to za duży dla mnie wychodzi. Właśnie chlebek siedzi w piekarniku, dorzuciłam mu jeszcze oregano. Fajnie smakuje z różnymi ziołami – czarnuszką czy czosnkiem niedźwiedzim. No i fajnie, że po zmianie zakwasu na orkiszowy chleb nadaje się dla osób z jelitem drażliwym na diecie FODMAP. Dzięki za przepis! 🙂

  • Szymon 14 kwietnia 2019 o 11:02

    A czy można zrobić zakwas do chleba z mąki orkiszowej typ 500 czy musi być mąka żytnia? oraz czy ten chleb można upiec z samej mąki orkiszowej typ 500 nie dodając mąki pełnoziarnistej czy ten chleb urośnie?

    • Tosia 15 kwietnia 2019 o 13:44

      Z mąki orkiszowej jasnej nie bardzo. Z orkiszowej razowej jak najbardziej, jest na blogu przepis na zakwas orkiszowy. Chleb urośnie bez mąki pełnoziarnistej, ale zmienią się proporcje, będzie trzeba dać mniej wody, bo pełnoziarnista potrzebuje więcej płynu niż mąka jasna.

  • Marcin 16 marca 2019 o 20:04

    Po paru próbach najlepszy efekt:
    – gdy ciasto wyrasta wiecej niż 4 h, zostawiam na 10 i jest zdecydowanie większe i bardziej puszyste, (bezpośrednio w keksówce)
    – gdy przed wyrabianiem ciasta nakarmisz zakwas 4-5 h wczesniej

    pozdrawiam Marcin

  • Marcin 20 lutego 2019 o 22:44

    Cześć

    genialny przepis, chleb mięsisty, dziurawy wilgotny, smak dzieciństwa 🙂 czuć kwasik.
    Ciasto wcale nie jest klieste jak twierdzą niektórzy, stosować polecone proporcje, a będzie idealne. Polecam kupić porządną mąkę z rzemieślniczego młyna.

    pozdrawiam
    Marcin

  • Ewa 17 lutego 2019 o 16:51
    Ocena:

    Witam, skorzystałam z przepisu. Chleb wyszedł pyszny, na stałe włączyłam go do swoich wypieków. Dziękuję

  • Alicja 27 stycznia 2019 o 18:16

    Moj niestety nie chce wyrosnąć 🙁
    Nie wiem co robię nie tak?

  • Marta 7 sierpnia 2018 o 15:47

    Dzień dobry, czy chleb może wyrastać w formie dłużej? Słyszałam, że przy zespole IBS zalecane jest nawet 24 godzinne wyrastanie i stąd to pytanie. 🙂

    • Marta 9 sierpnia 2018 o 11:53

      Eh niestety już wiem, że skutkuje to bardzo wyczuwalną kwasowością chleba. 🙁

  • Ola 23 lipca 2018 o 11:37

    A czy jeśli ciasto nie wyrośnie po 2 godzinach, jest jeszcze jakaś możliwość dodania drożdży, czy już ” po polach”?

    • Ola 23 lipca 2018 o 20:14

      Ciasto jednak pięknie wyrosło. Potrzebowało jeszcze godzinki. Później przełożyłam go do wiklinowego koszyka wyłożonego szmatką. Niestety musiałam niespodziewanie i pilnie wyjść i z 2 godzin zrobiło się 4. Chleb opadł jak tylko odsunęłam wierzchnią szmatkę. I przykleił się od spodu do tej, którą wyłożony był koszyk. Chleb jest smaczny ale płaski, bo rozlazły się na blasze…czy wszystkiemu winny jest zbyt długi czas wyrastania w koszyku? Czy też to kwestia np. zbyt małej ilości mąki do podsypywania? No i ciężko było oderwać go po upieczeniu od blachy.

  • Ola 18 lipca 2018 o 11:03
    Ocena:

    Witam, a czy mąka orkiszowa może być też w typie 680? Niestety nie znalazłam 700.

  • Elżbieta 8 maja 2018 o 13:30

    Witam, moje pytanie to czy mogę upiec chleb z maki orkiszowej typ 630 na zakwasie żytnim i zamiast wody użyć maślanki? Nie mogę znaleźć odpowiedniego przepisu.
    Proszę o pomoc.

    • Tosia 10 maja 2018 o 12:32

      Można tak zrobić, być może będzie trzeba dodać odrobinę letniej wody, bo maślanka ma inną gramaturę niż woda 🙂 Ale będą to nieznaczne różnice, ważne by obserwować konsystencję ciasta przy wyrabianiu. Ma być elastyczne 🙂

  • Julia 24 kwietnia 2018 o 10:26
    Ocena:

    Powiem tak ?Hurra . Udał się i z wyglądu i na zewnątrz. Chociaż zrobiłam go z mąki orkiszowej pełnoziarnistej. Dziękuję za fajny przepis.

  • Julia 24 kwietnia 2018 o 07:43
    Ocena:

    Właśnie zarobiłam ciasto na chleb ciekawa jestem co mi wyjdzie.

  • Julia 23 kwietnia 2018 o 13:01

    Witam moje pytanie to czy po dokarmianiu zakwasu można z niego upiec chleb np co drugi dzień? I co może być powodem że chleb po godzinie w piekarniku w środku jest surowy . Piekł się w 200st. Pozdrawiam

    • Tosia 24 kwietnia 2018 o 15:29

      Tak, jeśli cały czas dokarmiamy zakwas to można piec non stop 🙂
      Surowy chleb po godzinie sugeruje problemy z grzałką w piekarniku. Nie ma innej opcji!

  • iwona 28 listopada 2017 o 08:38

    RObie wlasnie ten chleb, wszystko zgodnie z przepisem ale konsystencja ciasta jest bardzo plynna, nie da sie z tego nic uformowac. wyglada jak bardzo gesta zupa. czy cos zrobilam nie tak? dosypalam ok 50g maki wiecej ale nic to nie dalo. czy piekac go w keksowce bedzie ok czy mam dosypac jeszcze duzo maki zeby nabral wlasciwosci bardziej stalych? obawiam sie ze potrzbeowalabym ok 200 g jeszcze a to przeciez za duzo 🙁

    • Tosia 28 listopada 2017 o 10:41

      A czy na pewno użyła Pani mąkę o takim typie jak w przepisie? Hm, jeśli to kwestia 100 g mąki to zawsze można dosypać, ale warto kontrolować konsystencję ciasta już przy wlewaniu wody. Opcja z keksówką to najlepszy ratunek 🙂

  • Brysiek 1 listopada 2017 o 13:26

    Witam,

    Zrobilem zakwas z maki orkiszowej razowej i pachnie bardzo mocno octowo. Czy to jest normalne, czy moze nie przezyl procesu tworzenia? Sloik z zakwasem trzymam w poblizu lodowki a obok niego 3 inne sloiki z innymi zawkasami. Ogolnie mam wrazenie ze cos sie z nimi dzieje niedobrego, bo zaden nie wycieka ze sloikow, nawet jak sloiki sa prawie pelne.

    Pozdrawiam

    • Tosia 3 listopada 2017 o 13:36

      Dzień dobry,
      Zapach octowy to normalna sprawa 🙂 A każdy zakwas ma inny specyficzny zapaszek.
      Najważniejsze, że bąbelkuje!
      Pozdrawiam

  • Sylwia 28 września 2017 o 19:46

    Hej,
    A co z tym zakwasem. Planuje pierwszy raz upiec chleb ale nie mam zielonego pojęcia jak zrobić zakwas i jakie są ogólne zasady utrzymywania to.

    Pozdrawiam
    Sylwia

  • Edi 22 czerwca 2017 o 10:57

    Jak ustawić temp. w piekarniku elektrycznym bez termoobiegu (mam taki mały wielkości mikrofali)?

  • karu 28 lutego 2017 o 10:06
    Ocena:

    Chlebek wyszedł mi wyśmienicie 🙂 Bałem się chleba na zakwasie ale po wieloletnim „doktoryzowaniu” się nad ciastem drożdżowym począwszy na pizzy z mąk białych do tych grubych i kończąc na klasycznych ciastach i drożdżówkach stwierdzam, że chleb na zakwasie to bułka z masłem 🙂 Jak na pierwszy zakwasowy wypiek jestem mega zadowolony, bo wygląda jak ten ze zdjęcia wyżej. Chciałem tylko dopytać czy po tym drugim wyrastaniu ciasta gdy już przewracamy koszyczek i ciasto ląduje na blachę to czy można wtedy ciasto trochę uformować jeszcze? Czy to szkodzi ciastu zakwasowemu? Mam na myśli to, że wyciągam z koszyczka i mój przyszły chleb nabrał kształtu okrągłego, a chciałbym go umieścić w zwykłej prostokątnej rynience (jak na pasztet), ze względu na łatwiejsze przechowywanie go po upieczeniu w takim kształcie niż okrągłym. Niestety nie mam prostokątnego naczynia/koszyczka, w którym mógłby wyrastać. Drugie pytanie dotyczy tego czy jak ten chleb po wyjęciu z koszyczka uformuję w kulkę i położę na blasze to czy on się za bardzo nie rozleje podczas wyrastania? Bo piekłem pierwszy raz zapobiegawczo w tortownicy.

    • Tosia 1 marca 2017 o 09:08

      Super, cieszę się, że chleb wyszedł 🙂
      Przy dobrych proporcjach i odpowiednio wyrobionym cieście chleb nie powinien się rozlać na blasze. A jeśli koniecznie musi być podłużny to nie musi wyrastać w koszyku, może być od początku w keksówce i w niej też pieczony 🙂

  • Magda 21 lutego 2017 o 11:10

    Kupiłam mąkę orkiszową „Do domowego wypieku chleba” firmy Melvit. Nigdzie na opakowaniu nie jest napisane jaki to typ 🙁 Czy zna pani może tą mąkę?

  • Gosia 28 lutego 2016 o 15:48

    Witam. Czy jeśli właśnie wychodowalam 5 zakwas i jeszcze nie wstawialm go do lodówki to jest to zakwas aktywny i mogę go już użyć do pieczenia chleba ?

    • Tosia 28 lutego 2016 o 15:53

      Jeśli kilka godzin wcześniej był dokarmiony i ładnie bąbelkuje to można go uznać za aktywny i spróbować coś upiec. Odmierzyć potrzebną część, resztę do lodówki 🙂

  • Kasia (Polaca Mala) 8 grudnia 2015 o 18:05
    Ocena:

    Pyszniutki :).

  • Olga 8 listopada 2015 o 20:27

    Witam,
    czym moge zamienic make orkiszowa jasna typ 700? nie znalazlam w sklepach tej maki a chce upiec ten chlebek. Mam gracham, zytnia 700, razowa, pelnoziarnista, kukurydziana…
    dziekuje za odpowiedz

    • Tosia 9 listopada 2015 o 12:32

      Dzień dobry,
      Szczerze mówiąc trochę nie rozumiem pytania, bo to przepis na chleb orkiszowy. Dlatego zamiana mąki orkiszowej na mąkę np. żytnią nie miałaby sensu, bo nie byłby to już chleb orkiszowy 🙂
      Na blogu jest dużo przepisów na chleby wypiekane z różnych mąk, więc na pewno w tym dziale https://smakowitychleb.pl/kategoria/chleby-pieczone-na-zakwasie/ znajdzie Pani coś dla siebie, że nie będzie trzeba tak podmieniać składników 🙂

  • Pani Dumalska 1 września 2015 o 22:19

    Mam pytanie dotyczące hydracji zakwasu. Jakie proporcje przyjąć do otrzymania 200g? Zazwyczaj przechowuję ok łyżeczki zakwasu, którą dokarmiam w zależności od potrzeb chleba. Ten wydawał mi się za rzadki do uformowania z pelną ilością wody, zredukowałam więc trochę jej ilość. Mój zakwas był pewnie za wodnisty do tego przepisu. Chleb dał się ładnie ufomować i nie rozlewał się na boki. Ale w dalszym ciągu nie jestem pewna czy dobrze zrobiłam… piekę na zakwasie dopiero kilka miesięcy i w dalszym ciągu próbuję udoskonalić swoje umiejętności, sorry 🙂

  • Magdalena 30 marca 2015 o 19:56
    Ocena:

    Witam,
    Piekłam ten chleb zarówno w keksówce jak i okrągły i był pyszny. Piszę był, bo nagle przestał mi wychodzić i nie wiem dlaczego. Wcześniej był suchy, a teraz ma dziury i w tych dziurach jest jakby mokry i konsystencja zrobiła się gliniasta. Używam tej samej mąki cały czas, orkiszowej razowej 2000 i orkiszowej typ 750. Zakwas trzymam w lodówce i regularnie używam, ale teraz po dokarmieniu robi się rzadszy i kwaśniejszy jest chleb. Czy to może być przyczyną? Pierwsze chleby piekłam na nowym, młodym zakwasie, teraz ma już ze 2 miesiące (wiem, nadal jest młody, ale nie aż tak:)). Czy powinnam robić do każdego chleba nowy zakwas? Zwiększyć ilość mąki? Ten kwaśniejszy smak i konsystencja mi nie odpowiada, ale robienie ciągle nowego zakwasu mnie zniechęca…

    • Tosia 30 marca 2015 o 20:11

      Dzień dobry,
      Nie, nie, proszę nie hodować za każdym razem nowego zakwasu, to sprzeczne z prawami wypieku chleba 🙂 Im zakwas starszy, tym ma lepszą moc, a kwestia kwaskowatego posmaku to sprawa mąki żytniej. Zakwas żytni ma taki posmak, ale może go Pani śmiało dokarmiać mąką razową orkiszową lub pszenną razową, wtedy zmieni smak i będzie delikatniejszy.
      Czy chleby wyrastają tak jak dawniej mimo dziur? Dziurki oznaczają elastyczne ciasto i dobre wyrobienie lub wręcz przeciwnie, niewyrośnięcie ciasta. Jest też taka opcja, że wyrabia je Pani wręcz za długo lub w cieście teraz jest za dużo płynu.
      To by z kolei mogło ewentualnie oznaczać, że zakwas się rozleniwił i coś z nim jest nie tak. Czy pachnie octowo i bąbelkuje? Jeśli jest za rzadki to proszę go dokarmiać solidniej, w sensie gęściej, czyli dodawać więcej mąki niż wody.
      Konsystencję ciasta warto kontrolować już na etapie wyrabiania ciasta, proszę się nie trzymać co do grama przepisu, czasem warto podsypać o 50 g mąki więcej, aby ciasto było bardziej zwarte i elastyczne.
      Mam nadzieję, że jakoś naprowadziłam na trop.
      Pozdrawiam serdecznie.

      • Magdalena 30 marca 2015 o 20:56

        Dziękuję za odpowiedź.
        Zakwas bąbelkuje i pachnie octem (ale dla mnie to jest nieprzyjemny zapach). Chleb wyrasta ładnie. Może faktycznie dam więcej mąki, Ciasto jest elastyczne, ale troszkę się klei.

        • Tosia 30 marca 2015 o 21:07

          Po kilku latach polubiłam ten kwaskowaty zapach 🙂
          Jeśli chleb wyrasta ładnie to trzeba popracować nad konsystencją ciasta. Wiadomo, że używa się wagi do odmierzania zakwasu, ale może on mieć różną hydrację, czyli stosunek mąki do wody.
          Zawsze warto słuchać swojej intuicji i kontrolować ciasto za każdym razem, rzadko kiedy z jednego przepisu chleb wychodzi dokładnie tam samo, w pieczeniu chleba działa efekt motyla, drobna zmiana pociąga za sobą kolejne. Jak ciasto się lepi to koniecznie podsypać trochę mąka i nie bać się, że będzie jej więcej.
          Powodzenia!

  • Magda 26 marca 2015 o 13:40

    jak ustawić temp piekarnika gazowego bez termoobiegu przy pieczeniu tego chleba?

    • Tosia 26 marca 2015 o 14:12

      Przyznam, że nie mam doświadczenia w pieczeniu chleba w piekarniku gazowym, ale z tego co się orientuję można postępować podobnie.
      Proponuję pierwsze 10 minut w naparowanym piekarniku do temperatury 240 stopni, potem zmniejszyć do 200, czas pieczenia raczej taki sam.
      Powodzenia!

  • Anna 12 lutego 2015 o 10:00
    Ocena:

    Sorry nie wstawiłam oceny

  • Anna 12 lutego 2015 o 09:19

    Jeszcze jedno pytanko jak poradzić sobie z odmierzeniem 2g drożdży suchych jak moja waga waży z dokładnością do 2g.Może ktoś ma patent a w ogóle szukam wagi z dokładnością do 1g może ktoś ma namiar.Z góry dziękuję za pomoc

    • Kazik 13 sierpnia 2019 o 10:14

      Dokładną wagę można kupić na ALLEGRO.
      Waga jubilerska 200 gramowa odmierza z dokładnością setnych grama.
      Kupiłem taką i mam problem z głowy. Poecam.

  • Anna 12 lutego 2015 o 09:15

    Właśnie upiekłam ten chlebek z tego przepisu.Upiekł się super.Pięknie wyrósł ma duże dziurki i jest b.smaczny.Piekłam w garnku rzymskim,trochę mam duży bo 3l ale chlebki pieką się super i mimo że nie szkliwiony to wychodzą bez problemu/ glina transylwańskia/.Mam pytanko jak to jest z mąką na niektórych jest napisane chlebowa a na innych tylko razowa 2000 ,kupiłam pszenną razową 1850 i tyle jest napisane. czy to graham i nadaje się do pieczenia chleba???
    Wasze przepisy są genialne i biorę ślub na stałe z Waszą stroną.
    pozdrawiam

    • Tosia 12 lutego 2015 o 11:43

      Cieszę się, że się udał 🙂
      Jeśli chodzi o mąki, wszystko zależy od ich typu i zmielenia ziarna. Chlebowa to mniej więcej typ 650-750. Natomiast typ 2000 to razowa, czyli jeszcze mniej zmielona niż pełnoziarnista, to znacząca różnica między chlebową.
      Typ 1850 to rzeczywiście graham, czyli coś pomiędzy pełnoziarnistą a razową. Z grahamu można śmiało piec, ale nie każdy przepis się uda, jeśli w przepisie jest podana mąka chlebowa to rzadko kiedy można zastąpić grahamem, bo po prostu są inne i trzeba je inaczej używać 🙂
      Jeśli chodzi o 2 g suszonych drożdży, to mniej więcej płaska łyżeczka.
      Pozdrawiam.

  • Agnieszka 8 października 2014 o 15:09

    Czy mogę dać tylko mąkę orkiszową pełnoziarnistą? Czy zakwas który sporządziłam ale wczoraj schowała do lodówki będzie aktywny po doprowadzenie do temperatury pokojowej czy muszę go dokarmic?

    • Tosia 9 października 2014 o 15:26

      Można spróbować z samą mąką orkiszową razową, chciałabym jednak zaznaczyć, że wypieki z mąki razowej są bardzo trudne, ciasto nie jest zbyt plastyczne, więc możliwe, że będzie trudno uformować chleb. Można spróbować z foremką, ale dodać chociaż 100 g mąki jasnej np. pszennej.
      Dokarmiony zakwas i schowany ponownie do lodówki dokarmiłabym chociaż 3 łyżkami mąki razowej i wody. Po minimum 3 godzinach może zakwas już by bąbelkował 🙂

  • Agnieszka 8 października 2014 o 14:55

    Czy mogę dać tylko mąkę orkiszową pełnoziarnistą?

  • Izabela 17 czerwca 2014 o 16:40
    Ocena:

    Znalazłam ten przepis, jest dość ciekawy zastanawia mnie jednak jedna rzecz. Czy proporcje na pewno są prawidłowe? 330ml wody + 200g zakwasu (który nie jest suchy) + 0,5 kg mąki… to jakie ciasto wyjdzie?

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Smakowita de Luxe
Smakowita de Luxe
Kromka świeżego chleba z chrupiącą skórką i miękkim wnętrzem, a do tego Smakowita de Luxe. Dobro z ziaren!
Więcej o tym wariancie
Pszenica
Pszenica
Uniwersalne i bardzo lubiane w Polsce ziarno, o niezwykle przyjemnym słodko-orzechowym smaku. Mąka pszenna to nieodzowny element każdej kuchni, są w szczególności cenione wśród miłośników domowych …
Dowiedz się więcej