Przepis

wyrabianie
4 min
wyrabianie

1. Mąkę wsypujemy do misy, dodajemy drożdże instant i sól. Powoli wlewamy letnią wodę z oliwą i zaczynamy wyrabiać ciasto. Po ok. 4 minutach przekładamy ciasto do formy keksówki (u mnie 12x22 cm) wyłożonej papierem do pieczenia lub posmarowanej tłuszczem i posypanej mąką.

wyrastanie
120 min
wyrastanie

2. Wierzch ciasta wyrównujemy. Formę przykrywamy, stawiamy w ciepłym miejscu bez przeciągów na 1 h 40 minut.

pieczenie
40 min
pieczenie

3. Piekarnik rozgrzewamy do 200 stopni. Wkładamy chleb w formie do rozgrzanego piekarnika. Pieczemy 40 minut. Wyciągamy z formy i studzimy na kuchennej kratce.

Ocena czytelników: 4.52 z 25 ocen

Wasze komentarze

  • Ilona 22 lutego 2024 o 12:56

    Bardzo proszę o radę. Piekłam chleb z tego przepisu ze świeżo zmielonego swojego ziarna pszenicy (pełnoziarnisty razowy) .Problem w tym, że chleb ładnie wyrasta, ale bardzo szybko – po niecałej godzinie już uciekał z foremki. Więc wlozylam do pieca 200 st., 45 min. Z wierzchu ładny, „pukał”, w środku jednak lepki, mokry, duże pory a pośrodku na calej długości chleba dziura wielkości złotówki 🙁 Konsystencja ciasta była ani za gęsta ani za rzadka. Jak pomieszam tą umieloną mąkę z białą pszenną kupną to się upiecze ladnie a z samej razowej klapa. Wydaje mi się, że świeża mąka razowa jakby szybciej pracuje z drożdżami, może potrzeba ich mniej? lub co zmienić żeby w środku nie byl mokry i bez dziury. Czy może zakwas żytni byłby lepszy (właśnie się robi z Pani przepisu i będę próbować z nim) dałby lepiej rady z mąką razową? Proszę o radę, bo już nie wiem jak dobrze upiec ten chleb.

    • Małgosia 22 lutego 2024 o 19:45

      Zdecydowanie rodzaj, jakość mąki, jej świeżość itp wpływa na szybkość fermentacji. Z opisu wygląda na to, że trzeba zmniejszyć ilość drożdży, aby ciasto spokojniej wyrastało. Chleb powinien zyskać na smaku i łatwiej będzie nie przegapić odpowiedniego momentu na wstawienie do piekarnika.
      Chleby na zakwasie to już zupełnie inna liga. Ja zdecydowanie wolę ich smak, konsystencję oraz trwałość, której chleby na bazie drożdży nie mają.

      • Ilona 23 lutego 2024 o 15:49

        Dziękuję za informacje. Mam jeszcze pytanie, bo dostałam dziś od znajomej zakwas orkiszowy, jest silny bo ona już dlugo piecze. Ale jest to zaczyn z pieczenia. Czy postępować z tym zaczynem tak jak przy dokarmianiu zakwasu czy trzeba jakoś inaczej go dokarmiac (mam mąkę zytnia razową z ktorej robię zakwas zytni z Pani przepisu czwarty dzień )?

  • Angelika 19 lutego 2024 o 22:34
    Ocena:

    Chlebek upieczony.Wyszedł przepyszny taki jak lubię na wierzchu chrupiacy ,a w środku wilgotny.Piekłam z mąki żytniej razowej2000 (250g) i pszennej pełnoziarnistej (250g) czyli pół na pół.
    Dodałam słonecznik i czarnuszkę (60g. razem) Piekłam 20 min 200′ i następne 20 min.190′
    Polecam wszystkim bo łatwy i smaczny??

  • Agnieszka 13 września 2022 o 18:51
    Ocena:

    Czy do składników można dodać np. Słonecznik ? Czy chlebek nie wyjdzie?

  • Kasia 6 maja 2022 o 17:40
    Ocena:

    Przepis rewelacyjny! Pyszny chleb ! Tylko juz wiem ze zamiast 1.5 łyżeczki soli , wezme 1 .

    • Małgosia 6 maja 2022 o 17:45

      To jest najpiękniejsze w domowych wyrobach – możemy je wykonać dokładnie tak, jak nam odpowiada najbardziej 🙂
      Pozdrawiam serdecznie!

  • Zuzia 25 listopada 2021 o 08:47
    Ocena:

    Chlebek wychodzi bez problemu, dodałam trochę mąki zytniej 2000, oraz gryczanej.
    I tu moje pytanie do autora, co zrobić aby chleb był bardziej wilgotny. Ponieważ po 3,4-ch robi się strasznie kruchy.

    • Małgosia 25 listopada 2021 o 16:14

      Być może dodanie mąki sprawiło, że w cieście było zbyt mało wody? Może też być to efekt dodania mąki bezglutenowej lub pieczenia z np termoobiegiem.

    • Urszula 28 listopada 2022 o 13:26

      Jeśli chleb ma dłużej być świeży,ja dodaję trochę czynnego zakwasu + drożdże,wtedy sie nie kruszy nawet po 4 dniach 🙂

  • Ola 7 czerwca 2021 o 13:03

    W tym przepisie podaje Pani – „suszonych drożdży instant 3 łyżeczki”.

    Ponieważ chciałam użyć świeżych drożdży proszę o informacje ile w gramach to te „3 łyżeczki”

    Pozdrawiam.

    • Małgosia 7 czerwca 2021 o 23:49

      3 łyżeczki w przeliczeniu na gramy to około 9g. W zaokrągleniu wyjdzie ok. 20g świeżych drożdży.
      Proszę tylko pamiętać, że w przypadku użycia świeżych drożdży należy przygotować rozczyn.
      Pozdrawiam 🙂

  • Asia 30 sierpnia 2020 o 21:15

    Proszę mi powiedzieć ile miodu dodać do chleba..bo w przepisie nie było zaznaczone.. pozdrawiam..

    • Tosia 5 października 2020 o 13:06

      W ulepszonej recepturze zrezygnowałam z miodu. Ale może Pani dać łyżeczkę dla smaku.

  • Sabina 3 sierpnia 2020 o 17:54

    Robiłam chleb z (wydaje mi się) tego przepisu, ale składniki nieznacznie się teraz różnią od poprzedniej wersji, mam zdjęcie na komputerze więc robię z tamtego przepisu. Można wiedzieć, skąd te zmiany?

  • Paweł 21 maja 2020 o 09:14
    Ocena:

    Wczoraj zrobiłem swój pierwszy chleb wg tego przepisu. Nie wiedziałem, że to może być takie proste, a chleb wyszedł – jak dla mnie – super. Chciałem się uwolnić od tego naszpikowanego, watowatego badziewia, które przeważnie oferują w sklepach i ciągłego polowania na przyzwoitą grahamkę lub chleb razowy. Być może ten czas nadszedł.
    Zrobiłem z mąki, której termin ważności upłynął pół roku temu, więc ze świeżej może być jeszcze lepszy 🙂

  • Angelika 31 marca 2020 o 09:54

    Chlebek pyszny a za drugim razem dodałam pestki dyni i słonecznika i jest jeszcze lepszy. Super

  • Krzysztof 23 marca 2020 o 17:58
    Ocena:

    Wczoraj zrobiliśmy chleb wg. tego przepisu. Wydaje mi się, że proporcje były zgodne z przepisem (mąka 2000, używaliśmy wagi do odmierzenia), wygląda tak jak na obrazku, ale jeśli chodzi o smak, to jest tak sobie. Właściwie jest bez smaku (tak jak bułka). Dziwię się więc, że jest tyle pozytywnych komentarzy. Co mogliśmy zrobić nie tak?

    20200323-175347

    • Tosia 29 marca 2020 o 17:21

      Może po prostu nie lubi Pan chleba razowego, albo ciasto nie zostało posolone, więc nie ma smaku 🙂
      Jak ma Pan większe oczekiwania to proponuję wybrać bardziej wymagający czasowo chleb, a nie taki szybki i prosty.

    • Teresa 17 kwietnia 2020 o 14:24

      Spróbuj z dodatkiem łyżki miodu i łyżki kminku. Sól daję do wody, jest pewne, że dotrze do każdej okruszyny. Smacznego!

    • Madzia 27 kwietnia 2020 o 14:41

      To najlepszy chleb razowy jaki jadłam. Od dziś zawsze sama będę sobie robić taki chlebek. Dziękuję za przepis i polecam innym

  • Gia 20 lutego 2020 o 22:00

    Ja zrobiłam już 4 raz z mieszanką prawie pół na pół z mąką razową żytnią200g i razową pszenną 300g (oczywiście obie przesiane )a spód foremki posypuję otrębami a nie mąka(jakos tak mi wygodniej) … może i wyrasta mniejszy bardziej płaski ze względu na proporcje maki żytniej ale i tak wygrał konkurs z chlebem razowym robionym w maszynce ? dziewczyny eksperymentujcie raz wyjdzie raz nie ale frajda jest ogromna

  • Patrycja 9 lutego 2020 o 10:36
    Ocena:

    Super przepis ☺️. Chyba już trzeci raz piekłam ten chlebek, za każdym razem z mała modyfikacja; np. Z dodatkiem słonecznika czy czarnuszki. Po prostu rewelacja ☺️

  • Elżbieta 23 stycznia 2020 o 01:47

    Ja piekę już chyba trzeci raz chlebek z tego przepisu. Pięknie pachnie, a jeszcze lepiej smakuje :)!
    Używam mąkę z pszenicy płaskurki typ 1850 (od BioBabalskich), dodaję 50-60 g (razem) słonecznika i siemienia lnianego. Dodaję też łychę PASTY z KURKUMY (którą wykorzystuję również do robienia 'Złotego Mleka’ -przepis na YT: PASTA Z KURKUMY <3 )Taka pasta działa rozgrzewająco i uodparniająco na organizm, szczególnie zimową porą 🙂
    Pozdrawiam 🙂

  • Wiola 5 września 2019 o 23:03

    To ja zadam pytanie z tych najmadrzejszych ? forma 12/22 to mierzenie spodu ?

  • Karolina 18 kwietnia 2019 o 05:39

    Rozumiem że blachę kwadratowa też mogę użyć w tych samych wymiarach?

    • Tosia 18 kwietnia 2019 o 08:54

      Kwadratowa na pewno będzie miała inne wymiary niż prostokątna, ale tak, w podobnych wymiarach może być 🙂

  • Kasia 24 marca 2019 o 20:41

    Dzisiaj upiekłam chlebek według przepisu pani Tosi,i muszę przyznać ze jest obłędny,skurka chrupiąca,i ten smak z masełkiem pycha????
    I co najważniejsze….robienie ciasta zajmuje chwilę?
    Jestem z siebie meggga dumna?

  • Agnieszka 19 października 2018 o 20:42

    Czy można do tego przepisu dodać np. 1/3 mąki żytniej 2000? A jeśli nie, to czy jest jakiś przepis na drożdżach z tą mąką, bo kupiłam i chcę ją jakoś wykorzystać a nie chcę robić chleba na zakwasie. Proszę o odpowiedź 🙂

    • Tosia 22 października 2018 o 13:27

      Jeśli bardzo Pani na tym zależy to nie dawałabym więcej niż 100 g i na pewno potrzeba więcej wody. Muszę jednak powiedzieć, że mąka żytnia razowa nie bardzo się nadaje do drożdżowych wypieków, chleb wyjdzie mocno zbity.

  • Mmh 20 kwietnia 2018 o 17:58

    No i chleb pomimo ze z lepkiego jak nie wiem co ciasta to urosl i to jak. Foremki byly tak na 70 %pelne a chlebki urosly jeszcze raz tak. Az mi z forem troche powylazily. Jak jeszcze w piekarniku beda rosly to masakra bedzie

  • Mmh 20 kwietnia 2018 o 16:56

    Hej.zrobilam ciasto z maki typu 750 po2ilam proporcje aszystkich skladnikow i wyrobilam ciasto. Czy ono powinno byc takie lepkie? Nie moglam sie od niego uwolnic. Teraz juz udalo mi sie je umiescic w keksowkach moze troche urosnie i soe jednak ladnie upiecze?

  • npk 24 stycznia 2018 o 19:58
    Ocena:

    Chleb na drożdżach? Przecież to mija się z celem…

    • Tosia 25 stycznia 2018 o 16:23

      Chyba Pan przesadza!
      Zresztą na blogu jest kilkaset przepisów na chleby na zakwasie, więc każdy tutaj coś znajdzie dla siebie i lepiej poświęcić na to czas niż niepotrzebnie krytykować 🙂

  • Roman 22 stycznia 2018 o 15:02

    Dzięki za cudny przep[is na pieczenie chleba

  • Paulina 16 grudnia 2017 o 14:58

    Witaj Tosiu.I ja chyba słyszę się na Twój chleb razowy.Pieję od trzech lat na zaczynie poolish chleby mieszane.Mieszkam w kraju gdzie nie ma dobrego chleba w sklepach.Czy taki chleb razowy można upiec na takim zaczynie? Dziś próbowałam ale dodałam razowej mąki żytniej i wyszedł za ciężki,nie wyrósł tak pięknie.Moze miałaby Pani jakiś sprawdzony przepis?Przyznam szczerze że nie mam przekonania do pieczenia na samych drożdżach.Czasem piekę dla znajomych oczekują zdrowego chleba.Przyznam,że chleby również sprzedaje ale to tylko takie mieszane na zaczynie,który jest trochę kwaśny ale jeszcze nie jest zakwasem.Jesli chodzi o chleb na zakwasie jakiś nie do końca mi wychodzi.Zdażaja się zamówienia na kilkanaście bochenków i wtedy piekę całą noc,do pieca wchodzą dwa chleby.Zakwas w tym wypadku odpada,bo nigdy nie wiadomo ile chleby będą wyrastały.Średnia temperatura u mnie w domu to 28 stopni i wilgotność do 100 procent.
    Serdecznie pozdrawiam .

  • Anna 13 grudnia 2017 o 17:12

    Chciałabym w tym przepisie część mąki zastąpić pełnoziarnistą mąką żytnią? Czy taki chlebek ma szansę się udać?
    I jeszcze prośba- czy można prosić o przepis na chleb w 100% na mące razowej żytniej na drożdżach? Wszystkie jakie znajduję są z jakimś dodatkiem mąki pszennej tortowej lub żytniej 720, a ja po prostu chcę piec tylko chleby razowe :/
    Z góry dziękuję i pozdrawiam!

    • Tosia 13 grudnia 2017 o 21:08

      Jeśli mąką żytnią jasną to tak. Niestety upieczenie dobrego chleba na samej mące żytniej razowej i drożdży jest praktycznie niemożliwe, wyjdzie z tego gniot. Mąka żytnia nadaje się głównie do wypieków na zakwasie, ewentualnie na bazie mąki żytniej jasnej da się upiec coś na drożdżach.
      Zachęcam do rozpoczęcia przygody z zakwasem 🙂

  • Lidka 2 września 2017 o 09:16

    Gdybym zamiast suchych drożdży użyła zwykłych to jaką ilością je zastąpić ?

  • Magdalena 21 lipca 2017 o 15:44

    Dziękuje za ten przepis! Wczoraj robiłam z innego, dwa typy mąk, wariacje z wyrastaniem ciasta, wyszedł dziwny, nie trzymał się kupy. Podeszłam dziś drugi raz do pieczenia chleba, skorzystałam z tego przepisu i jestem w szoku. Chlebek wyszedł piękny, pyszny, zwarty i nie rozwala się przy krojeniu. Prawie się wzruszyłam jak skończył się piec. Dziękuje!!!

  • Elzbieta 1 lipca 2017 o 19:42

    Zeby skorka nie byla twarda wyrastam chleb pod szczelna folia
    folia nie moze dotykac ,ja wlladam w duze torby z supermarketu —-Pozdrawiam

  • Virtual Private Servers 18 czerwca 2017 o 06:48

    Kiedy pieklem ten chleb po raz pierwszy, po wyjeciu z piekarnika odczekalem jakies 15 minut, bo po prostu nie moglem dluzej wytrzymac, i odkroilem ciepla jeszcze pietke. Przepis jest tak latwy i przyjemny w wykonaniu, ze powaznie zaczynam obawiac sie o los pobliskiej piekarni.

  • BARBARA 12 maja 2017 o 22:34
    Ocena:

    bardzo fajny blog! 🙂 Bardzo fajne, sensowne uwagi i podpowiedzi 🙂

    A moje pytanie jest takie: konsystencja ciasta jest zwarta, po odstawieniu w blaszkach ładnie wyrosło, wiec do piekarnika.
    No i tu mam problem: piekarnik jest nagrzany do 200 stopni, elektryczny z ustawieniem na gorąco idzie z góry i z dołu wraz z obracaniem powietrza. Chleb trochę opadł w trakcie pieczenia, to mnie nie martwi, ale sama skórka jest według mnie zawsze za gruba i dosyć twarda 🙂

    Co mogę/powinnam zmienić, żeby skórka nie była taka pancerna?….

    • Tosia 13 maja 2017 o 18:17

      Dziękuję:)
      Proszę nie piec z termoobiegiem, bo podwyższa temperaturę o 20 stopni, dlatego skórka wychodzi gruba i twarda, bo temperatura jest za wysoka.
      Powodzenia!

      • BARBARA 13 maja 2017 o 20:28

        aaaaaaa…… na to nie wpadłam 🙂

        Dziękuję baaardzo za tą cenną podpowiedź!

        • Kataryna 26 maja 2017 o 10:46
          Ocena:

          Jeśli jeszcze byłoby trzeba sposobu, to ja przykrywam chleb zaraz po upieczeniu ścierką złożoną we dwoje albo nawet jeszcze jedną na wierzchu. Wtedy wierzch chleba aż tak bardzo nie wysycha podczas stygnięcia i skórka jest dużo miększa. Bo u mnie to zawsze taka twarda skorupa była, że zęby można było sobie połamać.
          A przepis bardzo dobry, piekłam już wiele razy, ale zawsze muszę dosypać jakichś ziaren.

  • Ela 10 maja 2017 o 08:10

    Witam,chlebek wyszedł za pierwszym razem super jest pyszny. Moja foremka była trochę większa i tak wyrosło ciasto, że wypełniło całą formę. Jeszcze jedną prośba, jak chlebek przechowywać i w czym aby nie stracił swojej pyszności. Pozdrawiam.?

  • Anna 7 maja 2017 o 16:53
    Ocena:

    Przepis znalazłam przypadkiem, ale w 100 % potwierdzam, że chleb wychodzi przepyszny!

  • Ela 7 maja 2017 o 10:21

    Przepraszam TOSIU a nie Gosiu ?

  • Ela 6 maja 2017 o 22:25

    Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź. Fantastyczny blog i Ty Gosiu również. Pozdrawiam ? cieplutko.

  • Ela 6 maja 2017 o 15:02

    Witam piekę po raz pierwszy.Czy do mąki pszennej razowej można dodać trochę żytniej razowej.Z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam.

    • Tosia 6 maja 2017 o 17:00

      W przypadku chlebów na drożdżach niestety nie bardzo. Mąka żytnia, a szczególnie razowa lepiej się sprawdza przy wypiekach na zakwasie.

  • Ada 4 maja 2017 o 18:22

    Super łatwe dla chlebowych laików jak ja, to mój pierwszy raz więc zrobiłam połowę i to z mąki bez oznaczenia (mieszkam w Hiszpanii, nie mają tu żadnych numerów :P), więc na ślepo – wyszło idealnie, choć lubię chyba bardziej „mokre” chleby, ale rozumiem że takie robi się raczej na zakwasie. Kiedyś dam temu szansę 🙂 Dzięki!

  • joanna 10 kwietnia 2017 o 17:20
    Ocena:

    Upieklam. Pycha ?

  • Ania 28 marca 2017 o 11:43
    Ocena:

    Witam Tosiu. Ten chleb jest obłędnie smaczny!!! Nie czerstwieje, idealnie miękki. Chlebom z piekarni jest bardzo daleko do tego wyrobu. Bardzo polecam ten przepis. Ja oczywiście musiałam dać swoje udziwnienia, i zamiast łyżki oleju dałam łyżkę jogurtu naturalnego+ Wyszło idealnie.

  • Sylwek 19 marca 2017 o 11:30

    Witam Tosia. Mam pytanie odnośnie przepisu który podałaś. Czy do mąki razowej można dodać zwykłej mąki przennej i czy to nie zepsuje chlebka oraz czy trzeba dodawać miodu?

    • Tosia 20 marca 2017 o 16:10

      Z miodu można zrezygnować i oczywiście można makę pszenna jasna mieszać z razowa, ale wtedy zmienaja się proporcje i daje się mniej wody. Sa takie przepisy na blogu i jest wyszukiwarka, gdzie można szukać przepisy po rodzajach maki 🙂

  • Ewa 11 marca 2017 o 13:39

    Jedna łyżeczka to ile gram? Chyba wolę ważyć wagą jeśli mam być dokładna. Pozdrawiam.

  • Idzia leśko 1 marca 2017 o 21:34

    Proszę o przepis na chleb graham

  • Idzia leśko 1 marca 2017 o 21:33

    Proszę podać przepis na chleb graham.

  • Maciej 3 lutego 2017 o 12:59

    Dzień dobry. Łyżeczka łyżeczce nierówna . Można źle odmierzyć suszone drożdże lub sól. Proszę podać w gramach. A łyżka miodu to ile to jest wg układu SI?

  • Adam 19 stycznia 2017 o 16:13
    Ocena:

    A wystarczyło napisać w tytule „Przepis na szybki i prosty chleb pszenny razowy” a nie „Przepis na szybki i prosty chleb razowy”
    To wszystko w tym temacie pozdrawiam

    • Renata 9 lutego 2023 o 23:42

      Ma Pan w zupelnosci racje. Wiele jest takich oszukanych przepisow. Otwierasz a tam dwa rodzaje maki. Tez tego NIENAWIDZE.

      • Małgosia 10 lutego 2023 o 06:27

        Chleby bardzo często składają się z więcej niż jednego rodzaju mąki.. Szczególnie pełnoziarniste i razowe mają dodatki innych mąk, by utrzymać odpowiednią strukturę pieczywa. W tym akurat przepisie jest tylko jedna – pszenna razowa.

  • gutek 19 stycznia 2017 o 15:58
    Ocena:

    super tak trzymać

  • Adam 18 stycznia 2017 o 06:52

    Witam.
    Mam kilka uwag do składników i nazewnictwa!!
    1. mąka pszenna z pełnego przemiału to nie typ 2000 tylko 1850.
    2. Mąka nazywa się mąką Graham a nie mąką razową.
    3. Nie należy używać nazwy „chleb razowy” do czegoś co nim nie jest.
    Pozdrawiam

    • Tosia 18 stycznia 2017 o 08:37

      Dzień dobry,
      Ja również mam do Pana uwagę, skąd ta frustracja i na jakiej podstawie ocenia Pan, że sięgnęłam po mąkę Graham?
      W tym starym przepisie wykorzystałam mąkę pszenną razową o typie 2000, tak jak zaznaczyłam to w przepisie.
      Doskonale wiem, że mąka Graham oznaczana jest typem 1850, gdy z niej korzystam, oczywiście zaznaczam to w przepisie, a jest kilka takich receptur na blogu. Nawet jest poradnik o mąkach, gdzie wszystko jest na ten temat wytłumaczone, zatem atakuje mnie Pan bez powodu 🙂

      • Tosia 18 stycznia 2017 o 08:39

        Jedyne co mi przychodzi do głowy to odniesienie się Pana do jakiegoś mojego komentarza z 2014 roku gdzie napisałam czytelnikowi, że może mąkę pszenną razową zastąpić mąką Graham. Owszem, można tak zrobić przy takich proporcjach ciasta, oczywiście zmieni się wtedy nazwa wypieku, ale nie o nazwę czytelnik się pytał.
        Pozdrawiam 🙂

      • kazik 13 marca 2017 o 13:30

        nie przejmoj sie zawsze znajdzie sie ktory zjadl wszystkie rozomy wszystko wie lepiej pozdrawiam ……

  • Dsriusz 24 listopada 2016 o 17:49

    1500?

  • Dsriusz 23 listopada 2016 o 20:04

    A czy mąkę razowa można zastąpić orkisz owa?

  • Lilka 16 listopada 2016 o 11:49
    Ocena:

    Jest pyszny. Boski.

  • janusz 13 listopada 2016 o 17:52

    Witam! szanowna Pani! -Bardzo sie tym interesuj ale skad wziac takie maki -„2000 lub np „1850”– pozdrawiam

    • Tosia 14 listopada 2016 o 17:58

      Dzień dobry,
      Mąki razowe i typu graham można kupić w prawie każdym markecie i dyskoncie, nawet w małych sklepach spożywczych bywają, a już na pewno w sklepach ze zdrową żywnością. Warto sprawdzać oznaczenia na paczkach 🙂

  • Agnieszka 14 października 2016 o 17:23

    Dzień dobry 🙂 mam w domu mąkę żytnią typ 2000. czy mogę z tej mąki upiec chleb wg tego przepisu? czy lepiej zmieszać z inną mąką? w domu mam mąkę pszenną. jeśli tak to w jakich proporcjach? 🙂

    • Tosia 15 października 2016 o 14:21

      Dzień dobry,
      Niestety mąka żytnia razowa nie nadaje się do drożdżowych wypieków 🙁 jedynie do tych na zakwasie, ale może zachęcę do przygody z zakwasem? 🙂

  • Anka 12 października 2016 o 16:55
    Ocena:

    Czy lepsza by była do pieczenia w wersji drożdżowej mąka żytnia typ 720 ?

    • Tosia 13 października 2016 o 11:06

      No niestety zarówno mąki razowe, jak i żytnie jasne lepiej się sprawdzają w wypiekach na zakwasie 🙂
      Ale da się oczywiście upiec taki chleb: https://smakowitychleb.pl/zytni-chleb-drozdzowy/

      • Anka 13 października 2016 o 16:47

        Mam mąkę 720 wiec upiekę wg. podanego przepisu 🙂 Kiedyś próbowałam wyhodować zakwas do pieczenia chleba ale po kilku dniach robił się szarawy. Miałam wrażenie, że jest popsuty. Nie mam pewności jak powinien wyglądać zakwas, który nadaje się do pieczenia a kiedy jest zepsuty.

        • Tosia 14 października 2016 o 09:44

          Poprawnie przygotowany zakwas ma szary kolor, bo mąki żytnie w takich właśnie są barwach. Powinien pachnieć octowo i bąblekować.
          Na blogu są poradniki o hodowli zakwasu, więc zachęcam do lektury:

          Jak zacząć piec chleb na zakwasie

          • Anka 14 października 2016 o 14:16

            To chyba źle pomyślałam, że może pleśnieje skoro ma szary kolor 🙂 Chociaż z drugiej strony mam w domu ogrzewanie gazowe, w nocy temp. jest ok. 19 stopni i bałam się, że za zimno na chodowanie zakwasu. Może w tej sytuacji robic zakwas trzymany w lodówce?

  • Anka 12 października 2016 o 15:49

    Czy chleb upieczony z mąki 2000 może się po upieczeniu lekko kleić? nie jestem pewna co do temperatury ustawionej w moim piekarniku.

    • Tosia 12 października 2016 o 16:02

      Chleby z samej mąki razowej piecze się raczej na zakwasie, w wersji drożdżowej to trudne zadanie. Być może się nie dopiekł i dlatego się klei, zawsze warto sprawdzić patyczkiem czy jest już odpowiednio upieczony.
      A grzałka była ustawiona góra-dół, piekarnik mocno nagrzany?

      • Anka 12 października 2016 o 16:21

        Tak, piekarnik dobrze nagrzałam, ustawiłam na górę i dół. Piekłam 40 minut . Czyli sprawdzając chleb patyczkiem, patyczek nie powinie się w ogóle kleić?

  • Barbara 30 sierpnia 2016 o 17:48

    Witam!
    Znalazłam ten przepis, sprawdziłam zawartość kuchennych szafek i… chlebek rośnie w ciepłym miejscu 🙂 zastanawia mnie tylko czas wyrastania, bo dopiero minęła niecała godzina, a chlebek jest równy z brzegiem foremki. Mam nadzieję, ze nie ucieknie mi z niej 🙂 Czy mozna skrócić ten czas ?

    • Tosia 30 sierpnia 2016 o 17:52

      Dzień dobry,
      To podejrzane, nie dała Pani przypadkiem za dużo drożdży, albo mniejszą formę niż w przepisie? 🙂
      Myślę, że tak 1 h 20 minut to minimum na wyrastanie, bo inaczej po prostu popęka chleba w piekarniku.

      • Barbara 30 sierpnia 2016 o 18:15

        Nie dałam suszonych drożdży, tylko swieże 🙂 Zaraz wkładam go do nagrzanego piekarnika, za godzinke napiszę, jak wyszedł 🙂

        • Barbara 30 sierpnia 2016 o 19:26

          Wyszedł super 🙂 Następnym razem dodam trochę ziarenek lub ziółek 😀

          • Tosia 31 sierpnia 2016 o 11:58

            Cieszę się 🙂 A dodatki smakowe mile widziane, tylko nie można przesadzić z ilością ziaren, bo wypiek będzie zbyt ciężki 🙂

  • Olga 18 sierpnia 2016 o 22:55
    Ocena:

    Zrobiłam trzy chlebki z 1 kg mąki razowej. Trzymałam się ściśle proporcji, ciasto wyszło mi bardzo gęste, dużo gęściejsze niż zazwyczaj. Ale postanowiłam zawierzyć przepisowi i nie dodałam wody. Chlebki wyszły przepyszne, ładnie urosły. Bardzo fajny przepis, będę na pewno powtarzać. Dziękuję!

    • Tosia 19 sierpnia 2016 o 21:04

      Razowce mają to do siebie, że ciasto jest bardzo gęste, ale w razie czego można dać więcej wody śmiało. Prawda jest taka, że mąka razowa mące nie jest równa, w jednej paczce danego producenta będzie mniej otrębów, a u innego znacznie więcej, stąd różnice w ilości wody potem 🙂

  • Gosia 18 kwietnia 2016 o 11:10
    Ocena:

    Przepis świetny!!!
    Pierwszy raz w życiu piekłam sama chleb i bałam się,że się nie uda

    Na foremkę o wymiarach 12 cm x 36 cm zużyłam 1,5 porcji składników tj.750 g mąki,wody itd. i dodałam uprażone ziarna słonecznika.

    Na początku myślałam,że coś poknocilam z proporcją wody,bo ciasto wydawało mi się zbyt zbite,ale okazało się,ze jest ok.

    Gorąco polecam ten przepis,bo jest banalnie prosty

  • Justyna 22 marca 2016 o 12:29

    Dzien dobry!
    Pieklam wczoraj ten chlebek, z tym ze uzylam drozdzy swiezych (ok. 10 g) i maki pszennej typ 1850 (graham). Chleb wyszedl smaczny, ale slabiutko wyrosl (w czasie wyrastania podniosl sie tylko troszeczke i taki niziutki juz zostal). Czy jest sens zwiekszac ilosc drozdzy (a moze mial za zimno?), czy tez taka juz natura tego chleba i lepiej zwiekszyc proporcje wszystkich skladnikow (moja forma jest o 10 cm dluzsza niz Pani)?
    Z gory dziekuje za odpowiedz!

    • Tosia 22 marca 2016 o 14:44

      Dzień dobry,
      Ilość świeżych drożdży dobra, ale mam nadzieję, że robiła Pani wcześniej zaczyn?
      Słabo wyrósł, bo 10 cm dłuższa forma to spora różnica, lepiej zwiększyć proporcje. Proszę też pamiętać, że mąka graham lub razowa nie jest tak puszysta jak pszenna, więc to też naturalna sprawa, że chleb wychodzi bardziej zbity niż lekki jak chmurka.

  • Gosia 6 marca 2016 o 16:27
    Ocena:

    Witam,chleb super, naprawdę prosty ale zo to jaki pyszny:-) pozdrawiam.

  • marzena 6 grudnia 2015 o 19:03

    Idealny,chrupiaca skorka a w srodku sprezysty.To moj pierwszy udany chleb.Dziekuje za ten przepis.

  • BRYDZIA 24 listopada 2015 o 10:30

    WITAM! CZĘSTO WYRABIAM CHLEB NA DROŻDŻACH, CZY MOŻNA DODAĆ TROCHĘ ZAKWASU ZYTNIEGO DO TEGO CIASTA CHLEBOWEGO?

    • Tosia 24 listopada 2015 o 18:39

      Dzień dobry,
      Modyfikowanie przepisów na wypieki drożdżowe w taki sposób, aby były na zakwasie jest trochę bez sensu. Przede wszystkim dlatego, że zmienia się absolutnie wszystko. Od sposobu wyrabiania i wyrastania ciasta, po czas, pieczenie, wygląd i smak wypieki. Na szczęście mamy na blogu dział z wypiekami na zakwasie https://smakowitychleb.pl/kategoria/chleby-pieczone-na-zakwasie/ i na pewno każdy znajdzie tam dla siebie ulubiony przepis, pozdrawiam 🙂

  • Mariusz 13 listopada 2015 o 16:51
    Ocena:

    Oglądając ten przepis zrobiłem sobie ochotę na chleb razowy. Mam więc wyzwanie na weekend, upiec chleb razowy z tego przepisu.

  • Aleksandra 25 października 2015 o 14:13

    A ja dopiero czytam komentarze i widze, zee nie mozna uzyc razowej zytniej 2000 ?…. a ja juz mam w foremce ?. Wyjdzie cos z tego czy od razu wyrzucic? ?… ale szkoda ?

  • Zyta 14 października 2015 o 11:26
    Ocena:

    Bardzo podoba mi sie ten przepis. Prosty chleb razowy brzmi dobrze. Plan na weekend, żeby szybko i łatwo go zrobić.

  • Katarzyna 28 września 2015 o 13:34

    Witam chciałabym zapytać o rozmiar keksowki. Niestety wszystkie przepisy są w oparciu o te mniejsze formy. A ja mam dłuższą niż 20 cm naprawę dłuższą i nie wiem o ile powinnam zwiększyć składniki

    • Tosia 28 września 2015 o 14:07

      Dzień dobry,
      To jak dużą formę Pani ma? Trzeba to jakoś na logikę rozegrać, jeśli dwa razy większą niż moja (podałam wymiary w przepisie) to trzeba podwoić składniki, ale jeśli to są różnice kilku centymetrów to bym zrobiła z 1,5 porcji 🙂 Czyli zamiast 500 g mąki – 750 g itd.
      Pozdrawiam 🙂

      • Dorota 19 marca 2017 o 19:39

        Witam,
        Potrzebuje proporcje na keksówkę o wymiarach 12x30cm… będę bardzo wdzięczna za odpowiedź

  • Kasia 31 sierpnia 2015 o 18:26

    Dzień dobry!

    Bardzo dziękuję za odpowiedź.
    Mam słabe doświadczenie z pieczeniem chleba z mąki żytniej na zakwasie, mimo, że piekłam z przepisu, z którego koleżance wychodzi zawsze świetny chleb u mnie był to gliniasty zakalce w dwóch próbach. Dodam, że w pieczeniu ciast jestem bardzo dobra więc te porażki doprowadziły mnie do stwierdzenia, że nie mam po prostu ręki do chleba:).Jednak zawezmę się i spróbuję raz jeszcze z Twoich przepisów.
    Dam znać co z tego wyszło 🙂 i jakby co będę dopytywać .
    Pozdrawiam !

    • Tosia 1 września 2015 o 12:07

      Nie wierzę, że ktoś nie ma ręki do chlebów, z prostym przepisem powinien sobie poradzić każdy, pod warunkiem, że czyta się ze zrozumieniem i postępuje według odpowiednich zasad 🙂
      Trzymam kciuki!

  • Kasia 30 sierpnia 2015 o 21:55

    Dzień dobry!

    Fantastyczny blog i przede wszystkim co widać po sposobie odpisywania na komentarze bardzo miła autorka.:).
    Szukałam właśnie chleba 100% razowego i dopiero tu znalazłam taki przepis.
    Zamierzam zminimalizować używanie białej mąki więc powoli zaczynam przygodę z pieczeniem własnego chleba bo sklepowe zawsze mają domieszkę białej. Mam dość dużą rodzinę-3 dzieci więc będzie trzeba wszystko dobrze zorganizować, chleba będziemy potrzebować sporo.
    Mam pytanie- czy chleb pieczony na drożdżach zachowuje krócej świeżość niż taki na zakwasie?
    I czy faktycznie jest mniej zdrowy?
    Jakoś nie widzę wypiekania na co dzień bardziej skomplikowanych chlebów, przy których trzeba ileś tam razy wyrabiać, odczekiwać itd.
    Czy mogłabyś Tosiu polecić jakiś nieskomplikowany przepis na chleb razowy na zakwasie-szybki i dla poczatkujących.
    Pozdrawiam:)

  • Maciej 23 lipca 2015 o 18:48
    Ocena:

    Witam, od ponad roku pieczemy z małżonką chleb na zakwasie żytnim. Chlebki wychodzą pyszne, szczególnie w pierwszych dniach po upieczeniu. Niestety już tygodniowy chlebek traci swoją świeżość i mimo, że nadal jest zjadliwy to już nie taki świeży. Ostatnio przeczytaliśmy w necie, że dobrze jest namoczyć ziarno słonecznika przez kilka godzin przed dodaniem do zaczynu. Ma to na celu zmniejszenie pochłaniania wody z ciasta przez słonecznik. Eksperymentujemy stale, pierwsze chlebki były ze słonecznikiem, potem z siemieniem lnianym, potem z czarnuszką, ostatnio dodaliśmy otręby pszenne. Chleb pieczemy na zakwasie żytnim, a do zaczynu dajemy mąkę pszenną razową 1800 lub 2000. Dodajemy również mąkę orkiszową i gryczaną. Od kiedy pieczemy swój chleb, to ten sklepowy już nam nie smakuje.Pamiętam emocje jakie mieliśmy przy robieniu zakwasu i pieczeniu pierwszego chlebka. Nie był nadzwyczajny, ale był nasz. Każdy następny był coraz lepszy. Nie piekliśmy jeszcze chleba na drożdżach, jakoś nie mamy przekonania.

    • Tosia 24 lipca 2015 o 10:56

      Dziękujemy za piękny komentarz 🙂

    • krist 5 maja 2017 o 17:35

      ” Niestety już tygodniowy chlebek traci swoją świeżość”-a czego sie spodziewałes myślałeś że chleb mozna trzymać miesiąc ?

  • Natalia 7 maja 2015 o 21:12

    Witam!
    Próbuję swoich sił od dwóch tygodni. Chlebki super. Zaczęłam od prostego chleba razowego na droższach. Pycha…potem dodałam ziarna słonecznika, dyni, przy następnym suszone oregano. Każdy chleb to sukces. Teraz studzę pierwszy chle na zakwasie pszennym…nie mogę się doczekać! A największy komplement usłyszałam od mojego 3-letniego synka, któremu zaserwowałam kanapkę z kupnego chleba: „Mamusiu, ja chcę ten pyszny chlebek, który ty pieczesz!” 🙂

  • Rysiek 7 maja 2015 o 18:45

    Dlaczego mąka z pełnego przemiału, razowa, jest droższa od mąki tortowej, skoro wymaga mniej pracy, prostsza w wyprodukowaniu niż biała, luksusowa?

    • Tosia 7 maja 2015 o 21:29

      A to już pytanie nie do mnie, a do producentów mąk, chociaż wątpliwość słuszna, ciekawa sprawa.

    • Kasia 23 września 2019 o 20:25

      Strzelam, że trudniej na niej oszukać niż na zwykłej tortowej (one mają swój kolorek i po upieczeniu też każda inna), no i to już nie jest taka masówka. Do tego teraz dochodzi moda na zdrowe żywienie i cena idzie w górę. Pewnie są też inne powody.

  • Tomek 17 marca 2015 o 14:37

    Witam.
    Czy drożdże można zamrozić? jak tak to jak je potem używać ?
    Pozdrawiam

    • Tosia 17 marca 2015 o 19:20

      Dzień dobry.
      Tak, drożdże można zamrozić, wystarczy owinąć w folię spożywczą lub w pergamin i włożyć do zamrażalnika. A przy planowanym pieczeniu wystarczy je wyjąć i przygotować z nich zaczyn z letniego płynu.
      Pozdrawiam.

  • Beata 6 lutego 2015 o 21:26
    Ocena:

    Chlebek pychota ! Rodzinka zachwycona. Teraz spróbuję Pan rustico. Pozdrawiam cieplutko i gratuluję pomysłów na kolejne przepisy.

  • Monika 6 stycznia 2015 o 11:55

    Witam,

    użyłam, upiekłam i wyszedł świetny ! 🙂 Dziękuję

  • Monika 5 stycznia 2015 o 12:15

    Witam serdecznie 🙂 również robię chleb po raz pierwszy. czy mogę użyć mąki pszennej razowej typ 1850 ? Mam w domu tylko taką (jeszcze gryczaną i ryżową) i poszukuję przepisu na chlebek na drożdżach… 🙂

    Pozdrawiam!

    • Tosia 5 stycznia 2015 o 22:37

      Witam serdecznie.
      Tak, jak najbardziej, mąka pszenna razowa typ 1850 to mąka graham, przyjemnie się z niej piecze i jest zdrowa, można ją śmiało wykorzystywać zamiast razowej 2000.
      Życzę udanego wypieku 🙂

  • Asia 31 października 2014 o 21:08
    Ocena:

    Chleb wychodzi zawsze dobrze, ja dodaję jeszcze prażone pestki dyni i słonecznik. Bardzo dobry ten chlebek , dzięki za przepis.

    • Tosia 1 listopada 2014 o 12:07

      Świetna modyfikacja, można również dodać zioła, tarty ser, suszone pomidory czy bardziej na słodko np. kawałki czekolady.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wiadomość 🙂

  • Artur 27 czerwca 2014 o 11:46

    A mnie cos nie chce wyjsc, pewnie ma na to wplyw maka bo uzywam z pelnego ziarna i typ 1150, Rozrobienie ciasta i urosniecie idzie ladnie, Niestety po wsadzeniu do piekarnika po 10-15 minutach zaczal sie zapadac. Za 15 minut wyciagam, ciekawe jak wyglada w srodku, Poprzednim razem srodek praktycznie sie nie upiekl;////

    • Tosia 29 czerwca 2014 o 19:47

      Modyfikowanie przepisów zmieniając typ mąki często źle się kończy, bo każdy rodzaj i typ mąki rządzi się sowimi prawami. Jednak wskazówka dotycząca zapadającego się i niedopieczonego chleba sugeruje, że w cieście było o wiele więcej drożdży niż powinno. Dał Pan drożdże świeże czy suszone? W jakiej ilości?
      Pozdrawiam.

      • Artur 1 lipca 2014 o 15:35

        Za drugim razem uzylem 7g suchych drozdzy na 200g maki z pelnego ziarna + 150g typ 1150 i skonczylo sie tak samo, Dziisaj robilem z 200g maki typ 630 i 150g typ 1150 uzywajac do tegho 7g suchych drozdzy. tylko tym razem uzylem mniej wody do rozrobienia ciasta przez co bylo bardziej geste i chleb sie udal 🙂

        • Tosia 3 lipca 2014 o 15:31

          O, czyli dobra wiadomość 🙂 Rzeczywiście, konsystencja ciasta jest bardzo ważna, ciasto powinno być gęste, a przy zmianie typu mąki łatwo zaburzyć proporcje. Dlatego przy modyfikacjach warto słuchać intuicji i kontrolować ciasto, zamiast mierzyć mąkę co do grama, skoro jest inaczej zmielona niż klasyczna razowa.

  • Dagmara 12 kwietnia 2014 o 21:00

    Czy mogą typu 720 też się nada?

    • Tosia 13 kwietnia 2014 o 20:37

      Według takich proporcji można upiec chleb wykorzystując mąkę pszenną typ 720, ale nie będzie to wtedy chleb razowy, a zwyczajny chleb pszenny.
      Mąka razowa jest oznaczana typem 2000.
      Pozdrawiam.

  • Joanna 2 kwietnia 2014 o 08:32

    Oj! zaczynam samodzielne próby z chlebem i…zrobiłam zakwas i nie chce bąbelkować. Pachnie przepięknie ale nie rośnie. Gdzie zrobiłam błąd?
    Poprzedni chleb na zakwasie, który rósł wyszedł doskonały, chwalony nawet przez panie, które pieką chleby od lat. Serdecznie pozdrawiam.

    • Tosia 2 kwietnia 2014 o 08:46

      A z jakiego przepisu przygotowywała Pani zakwas? Jeśli pachnie octowo, ale nie bąbelkuje to można go dokarmić i zaczekać kilka godzin, są dla niego jeszcze szanse. Być może w miejscu, w którym Pani go trzyma jest zbyt chłodno. Nie wiem też w jaki sposób był przygotowywany, aby znaleźć ewentualny błąd.
      Co się stało z poprzednim zakwasem, na którym upiekła Pani udany chleb? Zakwas hoduje się raz, następnie przetrzymuje w lodówce i jedynie dokarmia kilka godzin przed pieczeniem.
      Pozdrawiam i czekam na odpowiedzi, aby jakoś pomóc 🙂

  • Karolina 24 marca 2014 o 12:19

    Witam,

    a czy ten chlebek można zostawić na noc w lodowce a rano go upiec?

    Pozdrawiam serdecznie

  • Monika 23 marca 2014 o 15:04

    Dzień dobry,
    czy można użyć do tego chleba mąki pszennej pełnoziarnistej?

    • Tosia 24 marca 2014 o 10:25

      Dzień dobry,
      tak, mąką pszenna pełnoziarnista to zazwyczaj po prostu mąka pszenna razowa. Czasem nieznacznie różnią się typem, razowa określana jest liczbą 2000, a pełnoziarnista czasem jest trochę mocniej zmielona i ma typ np. 1850, ale to nieznaczne różnice i jak najbardziej można je sobą zastępować.
      Pozdrawiam.

    • krist 5 maja 2017 o 17:26

      Można ale wtedy będzie to chleb pszenny

  • Ola 13 marca 2014 o 10:39

    Czy wypiek się uda, jeśli z takiego ciasta uformujemy bułeczki?

    • Tosia 13 marca 2014 o 10:43

      Witam.
      Modyfikacja w postaci przerobienia przepisu na chleb na bułki często się udaje, ale nie bardzo to widzę w tym przypadku.
      Niestety bez chociaż skromnego dodatku mąki pszennej lub orkiszowej, taki bułki z samej mąki razowej wyjdą raczej jako twarde gnioty.
      Polecam np. ten przepis, liczbę mąki pszennej można zmniejszyć do 100 g https://smakowitychleb.pl/buleczki-pszenne-razowe/

  • Teresa 7 marca 2014 o 19:16

    Witam !
    Mam słabą prawą rękę i chleb dosyć często piekę w maszynie,sama miesza.
    Największy mam problem z wyjmowaniem mieszadeł,zostają duże ubytki i to mi się nie podoba.
    Może ktoś mi poradzi jak to robić.Pozdrawiam.Teresa

    • Tosia 8 marca 2014 o 12:43

      Witam serdecznie.
      Pod koniec wyrastania ciasta w maszynie, można je wyjąć o swobodnie przy pomocy drucika/widelca wyjąć mieszadło, aby chleb się upiekł tylko z drobną dziurką.
      Warto zajrzeć do instrukcji automatu, tam powinny być opisane programy z podziałem na czas, kiedy można to zrobić.
      Pozdrawiam.

    • ELA 26 marca 2017 o 13:34

      Witam, u mnie w mojej maszynie do chleba SILVER CREST wszystko maszna robi a przy ostatnim zamieszniu to znaczy że jak na maszynnie pokazuje około 1 ;43 i juz bylo to ostatnie miesznie to lekko namaczam palce i odgarnam ciasto z łapek i wyjmuję jedna a potem druga ,no i po upieczeniu zostją tylko śliczne 2 dziureczki które nic nie psuję chleba. Czas może spokojnie byc u kogos minimalnie inny ale kilka mninunek mniej jest ttez dobrze.Jak już usuniesz łapki to lekko go pogladź ale bez przesady bo on sam soe ułazy w całej foremce. Pozdrawiam i smacznego. Ela

  • Julia 7 marca 2014 o 14:14

    Witam:) a czy można dodać do tego chlebka ziarna słonecznika, siemię lniane??? czy jeśli je dodam ma zmniejszyć ilość mąki o wagę dodanych ziaren??? pozdrawiam

    • Tosia 7 marca 2014 o 16:58

      Witam serdecznie.
      Można do tego chlebka dodać ulubione ziarna do 50-60 g bez modyfikacji przepisu. Ewentualnie, jeśli zajdzie taka potrzeba, można dodać kilka łyżek więcej wody.
      Pozdrawiam 🙂

  • Lenka 20 lutego 2014 o 19:22

    A świeże drożdże można? I ile wtedy dać?

    • Tosia 20 lutego 2014 o 21:30

      Ok. 10 gram drożdży, czyli 1/10 klasycznej kostki. Wcześniej należy drożdże pokruszyć i przygotować z nich zaczyn. W razie czego podpowiem jak.
      Pozdrawiam!

      • Agnieszka 10 marca 2014 o 15:53

        Dopiero zaczynam. Bardzo chciałabym upiec ten chleb razowy. Jak mam zrobić ten zaczyn ze świeżych drożdży. Bardzo proszę o podpowiedź. To będzie mój własnoręczny pierwszy chleb w życiu. Mam nadzieję, że będzie… Będę wdzięczna za szybką podpowiedź. Pozdrawiam!

        • Tosia 10 marca 2014 o 16:08

          10 g świeżych drożdży kruszymy, wrzucamy do miseczki, dodajemy szczyptę cukru i zalewamy 50 ml letniej wody (ilość wody odejmujemy już z proporcji podanych w przepisie). Całość mieszamy i odstawiamy na minimum 5 minut, w tym czasie drożdże powinny zacząć „pracować”.
          Tak przygotowany zaczyn drożdżowy dodajemy razem z wodą i pozostałymi składnikami, już według wskazówek w przepisie.
          Pozdrawiam i życzę powodzenia 🙂

          • Agnieszka 10 marca 2014 o 16:38

            Dziękuję za szybką odpowiedź 🙂 To do dzieła!

          • Agnieszka 10 marca 2014 o 16:51

            Jeszcze mam jedno małe pytanko. Czy zamiast mąki pszennej razowej typ 2000 może być mąka żytnia razowa też typ 2000?

          • Agnieszka 16 marca 2014 o 16:41

            Po nabyciu właściwej mąki zrobiłam dwa bochenki. Chleb wyszedł super. Macie rację to nie jest takie trudne. Ten chleb na pewno na stałe zagości w moim menu. Teraz jak przystało na początkującego piekarza przymierzam się do pierwszego chlebka na zakwasie. Wybór padł na chleb z rozmarynem i oliwą. Trzymajcie kciuki! Tu jest tyle przepisów, że chyba do końca roku będę miała ci robić 🙂

          • Michał 8 maja 2014 o 17:06

            Witam,
            Chciałbym powiedzieć, że zamiast cukru, to zrobienia zaczynu zamiast cukru lepiej dodać łyżkę lub dwie zwykłej mąki i rozetrzeć, żeby nie było grudek.

            Faktem jest, że cukier spowoduje, że drożdże zaczną rosnąć niemal natychmiast i bardzo szybko, ale lepiej zostawić taki zaczyn na 10-12 minut z mąką zamiast cukru. Chodzi o to (w największym skrócie), że cukry złożone z mąki są dużo lepsze dla drożdży (toż to żywa istota) niż zwykły cukier (cukier prosty).

            Odsyłam do internetu po szczegóły.

        • krist 5 maja 2017 o 17:23

          Wg mnie to stanowczo za mało,optymalnie to gdzieś 25 g a przy jednym chlebie to śmiało 50g no ale trzeba wiedzieć kiedy włożyć chleb do pieca no i nie da się określić dokładnie ile czasu chleb bedzie rósł trzeba po prostu wiedzieć kiedy chleb będzie do wsadzenia a to wymaga doćwiadczenia

          • Tosia 5 maja 2017 o 17:42

            Na 500 g mąki nie powinno się dawać więcej niż 15-20 g świeżych drożdży. Chleb wtedy kwaśnieje i się zapada, za szybko wyrasta na czym później traci.

        • Kasia 17 listopada 2018 o 17:26

          A ja drozdze z miodem rozpudzczam

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Pszenica
Pszenica
Uniwersalne i bardzo lubiane w Polsce ziarno, o niezwykle przyjemnym słodko-orzechowym smaku. Mąka pszenna to nieodzowny element każdej kuchni, są w szczególności cenione wśród miłośników domowych …
Dowiedz się więcej