Przepis

wyrabianie
3 min
wyrabianie

1. W misce umieszczamy zakwas, mąki, olej i sól. Powoli wlewamy letnią wodę i wyrabiamy ciasto 3 minuty. Powinno być plastyczne.

pierwsze wyrastanie
150 min
pierwsze wyrastanie

2. Zostawiamy ciasto w misie na 2,5 h.

formowanie
1 min
formowanie

3. Podrośnięte ciasto przekładamy na blat, podsypujemy mąką i formujemy okrągły bochenek. Przekładamy go do wiklinowego koszyka, posypanego mąką graham.

drugie wyrastanie
90 min
drugie wyrastanie

4. Przykrywamy i zostawiamy pod przykryciem na 1,5 h.

przygotowanie do pieczenia
5 min
przygotowanie do pieczenia

5. Piekarnik rozgrzewamy do 240 stopni z termoobiegiem. Na dnie stawiamy miseczkę ze stali nierdzewnej z wodą. Blachę wykładamy pergaminem. Koszyk z chlebem odwracamy dnem do góry. Przerzucamy ciasto na blachę.

pieczenie
35 min
pieczenie

6. Wkładamy chleb do piekarnika na 10 minut. Wyłączamy termoobieg, ustawiamy pieczenie góra-dół i zmniejszamy temperaturę do 200 stopni. Chleb pieczemy jeszcze 25 minut.

Ocena czytelników: 5 z 3 ocen

Wasze komentarze

  • Agata 30 października 2024 o 19:44

    Witam, a jaką konsystencję powinno mieć ciasto po wyrobieniu? raczej taką, że można wylać je z miski do foremki np. jak ciasto ucierane? czy gęściejszą np. ciasto drożdżowe, jakbyś to określiła? Pozdrawiam

    • Małgosia 30 października 2024 o 23:23

      Opisałabym je jako lekkie ciasto drożdżowe. Musi dać się uformować w bochenek, ale nie może być zbyt suche, bo chleb wyjdzie zbity.

  • Piotr 29 kwietnia 2024 o 16:25

    Po co w tym przepisie mąka pszenna 100g, czy nie da się upiec ze 100% mąki graham 1850??

    • Małgosia 29 kwietnia 2024 o 17:54

      Oczywiście, da się, ale w tym przepisie rozluźniliśmy odrobinę konsystencję jasną mąką, którą mąka graham także ma w swoim składzie. Nadal otrzymujemy 100% pszenny graham, ale dzięki mieszaniu mąk chleb jest delikatniejszy i łatwiej się go formuje w bochenek.

  • Ewa 19 listopada 2022 o 13:07
    Ocena:

    Bardzo smaczne

  • Sylwia 9 lutego 2022 o 22:05

    Moj piekarnik ma tylko funkcje termoobieg i grill. W jaki sposob i w jakiej temperaturze piec chleb aby skorka nie byla zbyt twarda?

    • Małgosia 10 lutego 2022 o 10:09

      Proszę piec z termoobiegiem, ale zmniejszyć temperaturę o 10-15 stopni. Po upieczeniu można przykryć chleb czystą ściereczką, skórka wówczas nieco zmięknie.

  • Kamil 6 kwietnia 2021 o 13:42

    A jeśli chciałbym Dodac cebule to czy mam coś zmieniać?

    • Małgosia 6 kwietnia 2021 o 15:07

      Można dodać cebulę suszoną lub przesmażoną. W pierwszym przypadku wystarczy dosypać ją do ciasta, w drugim proszę przesmażyć pokrojoną w kostkę cebulę na oliwie, która podana jest w składnikach.
      Pozdrawiam i życzę udanego wypieku.

  • Miro 10 lutego 2021 o 15:23

    Graham powinien być wyłącznie na pszennej, wiec polecam użyć zakwasu pszennego – razowego pszennego czy prowadzonego na mące graham. Dodatek zakwasu żytniego kompletnie zmienia smak tego klasycznego chleba. Dodam też, że wg mnie w tym przepisie jest za dużo wody na kształtowanie bochenka – podana hydracja bardziej się nadaje na foremkę – ale to tylko moje zdanie oczywiście.

    • Magda 28 listopada 2021 o 14:28

      Mam dokładnie takie same spostrzeżenia względem ilości wody, nie ta hydracja na formowany orkągły bochenek. Musiałam odjąć sporo, bo ciasto było zbyt luźne.

    • Camille 15 kwietnia 2022 o 21:24

      Masz rację, ale jednak postanowiłam sprawdzić i powolutku dolewałam wodę. Pierwsze wrażenie było że to nie wyjdzie, ale po chwili wyrabiania mąka wchłonęła wodę, i znowu, i jeszcze raz, i w ten sposób wyszło całkiem sensowne ciasto. Ja robię na zakwasie żytnim, nie mam innego, ciasto na razie w koszyku, wydaje się być dobrze napowietrzone, zobaczymy.

  • Olka 3 lipca 2020 o 16:29

    Hej dałam mąkę 750 ale niestety nie zmniejszyłam ilości wody. Ciasto jest więc mocno luzne mimo że dosypałam ciut więcej mąk. Myślałam że po 3h ciasto się ciut zwiąże jednak na myśleniu się skończyło. Czy da się jakoś uratować ten chleb? Niby włożyłam go do rosniecia na 1h ale już widzę jak po przerzuceniu na blaszkę robi się z tego naleśnik…

  • Monika 30 czerwca 2020 o 16:01

    Czy taki chleb wyjdzie, jeśli upiekę go w blaszce?

  • Adam 6 maja 2020 o 18:26
    Ocena:

    Witam,
    zrobiłem dzisiaj ten chleb i wyszedł super, ale mam kilka pytań.

    1. Ciasto na chlebek wyszło bardzo lepkie (czy tak powinno być)?
    2. Czy chleb należy przekładać (starałem się, ale ciasto przyklejało mi się do stolnicy)?
    3. Jak wyłożyłem ciasto na blachę to strasznie się rozeszło na boczki, położyłem keksówkę z boku jako podpora i wyrósł prawidłowo, ale nie wiem dlaczego to ciasto tak się rozlało na boczki.

    Ciasto zrobiłem zgodnie z podanymi proporcjami, zakwas mam raczej dobry, bo ciasto wyrosło dobrze.

    Dodam tylko, że u mnie 10 minut dłużej w piekarniku siedziało, bo jakoś bałem się, że będzie mokre w środku.

    Dzięki za ten przepis 🙂

  • Magda 12 stycznia 2020 o 08:24

    Czy to normalne że po upieczeniu chleb graham jest wilgotny? Jak długo wytrzymuje taki chleb ? CZY można go ewentualne mrozić ?

    • Tosia 13 stycznia 2020 o 10:14

      To raczej nie jest kwestia tego jaki to rodzaj chleba, tylko pewnie był za krótko pieczony lub ciasto za luźne. Chleb można pokroić na kromki i zamrozić, a jak jest dobrze przechowywany to jest świeży kilka dni 🙂

  • Ewa 3 listopada 2019 o 15:59

    Uwaga na ilość wody. Zmniejszyłam o 100ml, a i tak rozlał się na blaszkę. Nie wychwyciłam tej nieprawidłowości przy mieszaniu, bo jestem jeszcze niedoświadczona. W tygodniu zrobię następną próbę i zacznę od 200ml.

  • Iwonka 7 lutego 2018 o 17:21

    Tosiu
    Zaczęłam robić chleb Graham i wtedy zobaczyłam, że nie mam mąki typ 1850 tylko 1050. Za późno było aby biec do sklepu. Wzięłam mąki:
    10 dkg mąki pszennej Lubella Puszysta Luksusowa typ 550
    10 dkg mąki pszennej pełnoziarnistej chlebowej Grano
    30 dkg mąki pszennej chlebowej BIO Typ 1050
    płaska łyżeczka soli
    20 dkg aktywnego zakwasu żytniego
    350 ml letniej wody
    5 dkgi otrębów pszennych
    garść siemienia lnianego
    Upiekłam chlebek i mąż po spróbowaniu powiedział pieczesz coraz lepsze, tylko chyba zapomniałaś o soli. Nie , o soli nie zapomniałam, do wszystkich chlebów do tej pory dawałam płaską łyżeczkę, widocznie tu następnym razem trzeba dać łyżeczkę soli, już nie taką bardzo płaską. Synowi i mi też smakował. Pozdrawiam

  • Iwonka 11 stycznia 2018 o 19:50

    Czy mąka Bio pszenna pełnoziarnista również będzie odpowiednia do tego przepisu? Nie wiem jaka jest różnica przy stosowaniu mąki z przedrostkiem Bio w porównaniu do zwykłych mąk.

    • Tosia 14 stycznia 2018 o 18:17

      Tak, będzie ok.

    • Miro 10 lutego 2021 o 15:08

      Żeby to był Graham, to musi być mąka graham – czyli mielona tak by bielmo było drobne, a otręby grubsze – 1850. Chleb pieczony z innej mąki nie jest grahamem, a dodam, że większość polskich mąk pszennych 1850 jest grahamem tylko z nazwy, bo zazwyczaj są to mąki równo i drobno mielone. Bez sensu piec podróbki i nazywać to chlebem Graham, parodia.

    • Miro 10 lutego 2021 o 15:26

      Oczywiście można dodać mąki jasnej – o wyższej zawartości białka, dla lepszego wiązania – ale podstawą musi być mąka graham.

  • Iwonka 11 stycznia 2018 o 19:38

    Na jakiej wielkości keksówkę przewidziany jest ten przepis? Mam keksówki: szklana o wymiarach 28×10,5 ceramiczna 30x11cm oraz silikonowe 10×23,5 ( wymiar u góry, dołem ma 8x21cm) . Czy dobrze zrozumiałam, że gdybym chciała piec np. w keksówce to bez termoobiegu 40 minut w 200 stopniach? Ciasto ma rosnąć 4 godziny, nawet jeśli foremka będzie pełna? Czy ciasto jeszcze zwiększa swoją objętość w piekarniku podczas pieczenia? A jeśli ciasto mało wyrośnie to o ile można przedłużyć czas wyrastania? Czy chleb po upieczeniu będzie wilgotny, podobnie jak żytnie?

  • Asiek 24 marca 2017 o 13:35

    Witam, mam pytanie czy do tego przepisu mozna dodac wiecej maki chlebowej typ 750 żeby był troche lżejszy

  • Agha 23 marca 2017 o 18:57

    Tosiu, czy graham typ 1850 oraz mąka pełnoziarnista typ 1850 to to samo?
    Mam mąkę pełnoziarnistą pszenną, żytnią oraz orkiszową. Czy każda nadaje się do wykorzystania w tym przepisie?
    Mam jeszcze jedno pytanie czy korzystałaś z mąki żurkowej przy wypieku chleba?
    Pozdrawiam 🙂

    • Tosia 24 marca 2017 o 00:34

      Mąka graham to mąka pszenna typ 1850, ale w razie czego można podmienić na pełnoziarnistą orkiszową, też chleb się z takich proporcji uda, ale nie będzie to graham.
      Mąka żurkowa to tylko chwyt producentów, to zwykła mąka żytnia, można na niej piec. Na blogu jest też kilka żurkowych przepisów 🙂

  • Majka 2 marca 2017 o 22:04

    Chlebek wyszedł wyśmienity ?

  • Ania 29 grudnia 2016 o 16:53

    Witam
    Robiłam chleb według przepisu i wyszedł rzadki a po upieczeniu rozlał sie na blache?. Co moglam zrobić źle?

    • Tosia 30 grudnia 2016 o 10:06

      Zazwyczaj to oznacza za luźne ciasto, czyli za dużo wody lub także ewentualnie drożdży. Używa Pani wagi kuchennej? 🙂

      • Ania 1 stycznia 2017 o 09:11

        Tak używam wagi. Czyli poprostu dodac mniej wody? Drożdży nie dodaje pieke na czystym zakwasie.

  • Renata Czelny-Kawa 23 października 2016 o 23:26
    Ocena:

    Dziękuję za przepis na chlebek!
    Wykorzystałam 🙂 Pieczywo wyszło wspaniałe!

  • Galina 14 lipca 2016 o 12:48

    Witam serdecznie. Piękny chlebek i przepis dobry dla początkujących. Jaka średnica tego koszyka ?

  • Zdzisiek 6 kwietnia 2016 o 18:19

    jak się robi aktywny zakwas żytni pomużcie bo jestem początkujący

  • Elka 2 kwietnia 2016 o 08:09

    Jeszcze zapytam o jedno… czemu ten chlebek szybko opada? Pieklam 3 razy i za kazdym razem opada mi przy wyrastaniu. Ostatnio np minelo 3,5h patrze chleb wyrosniety ok 1cm ponad foremke, wlaczylam piekarnik zeby sie nagrzal, ide po foremki z chlebem a tu opadniete? Chleby pszenno-zytnie ani raz mi nie opadly..

    • Tosia 2 kwietnia 2016 o 16:50

      Dziwna sprawa, ciasto opada jak jest za dużo zakwasu, za dużo płynu lub za długo wyrasta. Może coś pomieszała Pani z proporcjami? 🙂

  • Elka 30 marca 2016 o 13:51

    Chleb wyszedl pyszny. Chcialabym zapytac czy moge dodac do takiego chleba otrebow, nie znalazlam takiego przepisu… czy wowczas trzeba dac mniej maki? pol szkl otrebow to nie byloby za duzo na poltorej porcji takiego chleba?

  • Ela 8 marca 2016 o 19:24

    Pierwszy chlebek upieczony, pszenno-zytni i wyszedl super. Chcialabym upiec grahamek w foremce, wiec chyba troszke inaczej to robic trzeba, tzn. mniej do zrobienia jest:-) po wymieszaniu wlozyc do foremki i odstawic na 4h? W jakiej temperaturze piec i jak dlugo?

    • Tosia 8 marca 2016 o 22:15

      Dokładnie, po pierwszym wyrabianiu wystarczy przełożyć do keksówki. Chleb można upiec tak samo jak w przepisie lub 40 minut w 200 stopniach lub, 20 minut w 220 stopniach i 20 minut w 190 stopniach. Rozwiązań jest kilka, wszystkie udane 🙂

  • Andrzej 6 marca 2016 o 17:25

    słabo porowaty zbity u dołu

    • Tosia 6 marca 2016 o 18:58

      Trudno, aby chleb z samej mąki graham był porowaty, od porowatości to jest mąka jasna, orkiszowa, pszenna lub razowa. Z samej mąki graham czy razowej trudno uzyskać takie efekty, dlatego w piekarniach często do ciemnych wypieków dodaje się mąkę pszenną.

  • Agnieszka 17 września 2015 o 15:34

    A czy ten chlebek można upiec w silikonowej keksówce?

    • Tosia 18 września 2015 o 11:52

      Można, ciasto będzie wtedy wyrastało bezpośrednio w blasze i w niej będzie też pieczone 😉

  • Beata 25 sierpnia 2015 o 22:51

    Od dawna poszukiwałam przepisu na graham. Mam zwykły gazowy piekarnik grzejący tylko od dołu. I mam problem w jakiej temperaturze piec? Możecie coś doradzić?

    • Tosia 26 sierpnia 2015 o 13:20

      Nie mam doświadczenia w pieczeniu w piekarniku gazowym, ja bym chyba piekła w 220 stopniach i połowę czasu w keksówce, następnie po ok. 20 minutach odwróciłabym ją dnem góry, aby chleb dopiec już bez formy od drugiej strony. Bez formy piekłabym kolejne 20 minut. Tak chyba zrobić najlepiej jak jest problem z grzałką i pieczeniem chleba tylko od dołu.

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Smakowita Maślany Smak
Smakowita maślany smak
A może masz ochotę na chrupiącą bagietkę? Smakowita maślany smak sprawi, że poczujesz moc przyjemności prosto z ziaren!
Więcej o tym wariancie
Pszenica
Pszenica
Uniwersalne i bardzo lubiane w Polsce ziarno, o niezwykle przyjemnym słodko-orzechowym smaku. Mąka pszenna to nieodzowny element każdej kuchni, są w szczególności cenione wśród miłośników domowych …
Dowiedz się więcej