Przepis

wyrabianie
6 min
wyrabianie
1. Mieszamy ze sobą suche składniki. W rondelku podgrzewamy wodę, aby była letnia. Stopniowo wlewamy ją zagniatając przez kilka minut ciasto (ok. 6 minut wystarczy).
pierwsze wyrastanie
60 min
pierwsze wyrastanie
2. Ciasto będzie lekko lepiące. Pozostawiamy je w misce i przykrywamy ściereczką lub folią spożywczą. Stawiamy w ciepłym miejscu na godzinę do wyrośnięcia.
drugie wyrastanie
45 min
drugie wyrastanie
3. Po godzinie krótko zagniatamy ciasto (widoczne na zdjęciu) i formujemy z niego podłużny bochenek. Kładziemy na blasze wyłożonej pergaminem. Przykrywamy ściereczką na 45 minut.
pieczenie
30 min
pieczenie
4. Wyrośnięte ciasto nacinamy po skosie ostrym nożem i wkładamy do rozgrzanego piekarnika. Pieczemy w temperaturze 200 stopni przez pół godziny. Wyciągamy z piekarnika i studzimy na pergaminie, drewnianej desce lub kuchennej kratce.
Ocena czytelników: 5 z 5 ocen

Wasze komentarze

  • Ewelina 13 lutego 2023 o 16:55

    Dzień dobry.
    Mogę zastąpić mąkę graham 1850 typem 1500?
    Pozdrawiam

    • Małgosia 13 lutego 2023 o 18:37

      Można, chociaż chleb będzie się nieco różnił. Proszę dodawać płyny stopniowo, bo może będzie trzeba dodać mniej niż w przepisie.

  • Zuzanna 15 października 2022 o 09:23
    Ocena:

    Nie masz racji , że teraz bułki gracamki pojawiają się w innej formie. W moim dzieciństwie był tylko chleb a bułki grahamki nie istniały. Pamietam ten wspaniały zapach, chrupiącą skórkę i smak . Teraz najczęściej graham jest z foremki . Pięćdziesiąt lat temu miał formę chleba . To dodawało mu charakteru

    • Małgosia 15 października 2022 o 10:11

      Zazdroszczę tych pysznych wspomnień. W czasach mojego dzieciństwa piekarnie były już inne, a i tak pieczywo w nich było o niebo lepsze niż teraz.

    • Mirka 21 listopada 2022 o 16:02

      Mnie się wydaje, że wystarczy czytać ze zrozumieniem. Tosia chyba napisała, że swój przepis na bułki graham wykorzystuje do upieczenia chleba graham.

  • Edyta 27 sierpnia 2022 o 13:06
    Ocena:

    Witam, to znowu ja.
    Mam mąkę 1850, ale nie mam 650, co mam zrobić? Poza tym mam pytanie co do 2 wyrastania. W innych przepisach jest napisane, że od razu wkłada się do piekarnika, a nie czeka się na 2 wyrastanie, bo opadnie?
    Proszę o pomoc.
    Mam też mąkę 750, ale jak pisałam znalazłam u Was przepis, będę próbować, tylko teraz chce zrobić ten razowy.
    Pozdrawiam serdecznie Edyta 🙂

    • Edyta 27 sierpnia 2022 o 14:59

      Jednak nie mam przepisu z mąką 750 i nie umiem znaleźć. Edyta

    • Małgosia 27 sierpnia 2022 o 15:54

      750 świetnie zastąpi 650. Sama często tak robię.
      Chleby formowane w bochenek najczęściej wyrastają dwukrotnie, co pozwala maksymalnie rozwinąć smak chleba. Zazwyczaj oba czasy fermentacji są tak dostosowane, by ciasto maksymalnie podwoiło swoją objętość, a nie przerosło, co spowodowałoby opadnięcie i prawdopodobnie powstanie zakalca. Oba czasy fermentacji są łącznie zbliżone do pojedynczego wyrastania jak bywa w przypadku chlebów foremkowych.

    • Edyta 27 sierpnia 2022 o 18:03

      A jak zrobić sam chleb z mąki 750?

      • Małgosia 27 sierpnia 2022 o 19:44

        Wszystkie przepisy na bazie mąk pszennych chlebowych typu 650-750 będą dobre. Sprawdzą się też przepisy na chleby z mąki orkiszowej jasnej typu około 650-750. Te mąki są do siebie podobne i można stosować je zamiennie w pieczywie.

    • Edyta 28 sierpnia 2022 o 18:56

      Dzisiaj zrobiłam z podwójnej porcji na mące 1850 wyszły mi płaskie. Co robię nie tak?.
      Teraz chce zrobić z mąki 750 i 1kg mąki, tylko nie wiem jakie proporcje. Proszę o pomoc. Bardzo proszę. Edyta

      • Małgosia 28 sierpnia 2022 o 19:02

        Trzeba przeanalizować cały proces przygotowania chleba. Czy jest wystarczająco dobrze wyrobione, czy prawidłowo uformowane, czy odpowiedni czas wyrasta itp. Niestety nie jestem w stanie jednoznacznie podać przyczyny.
        Jeśli nie udają się chleby formowane w bochenki, polecam piec w foremkach, które wybaczają nieco więcej błędów i wrócić do formowania za jakiś czas. Ciasto przygotowane wg jakiegokolwiek przepisu można włożyć do formy, trzeba tylko pamiętać by nie było go więcej niż 1/2-2/3 jej wysokości.

  • Asia 18 listopada 2019 o 15:11

    Czy zamiast maki pszennej można dodać mąkę ziemniaczana? Słyszałam ze dodatek niewielkiej ilości tej maki powoduje ze chlebek nie będzie się kruszył i będzie bardziej zbity. Czy zgadza się Pani? 🙂

  • Magdalena 13 listopada 2019 o 09:10

    Witam serdecznie
    Niestety u nas za granica nie mogę dostać maki graham
    Ale mam mąkę pszenna typu 1050 i pszenna pełnoziarnista , mogę tych jak użyć do tego przepisu i jak tak to w jakiej relacji 🤔
    Albo skorzystać lepiej z innego przepisu
    Pozdrawiam serdecznie
    Magdalena

  • Agnieszka 9 listopada 2019 o 09:41
    Ocena:

    Super przepis! – to jest chleb który mogę spokojnie jeść przy cukrzycy ciążowej (mąka graham ma niski IG) 🙂 Wodę zastąpiłam letnim mlekiem, a suche drożdże- świeżymi- około 15g rozpuszczone w ciepłym mleku 🙂

  • Kasia 23 września 2019 o 20:04

    Upiekłam chleb z tego przepisu i wyszedł pyszny. Użyłam mąki z samopszy i zamiast pszennej dałam gryczaną. Poezja, czuć taką delikatniutką nutkę gryki. Całość luźno się zagniotła, nie mogłam uformować bochenka, więc upiekłam w keksówce. Ładnie wyrósł, ciekawe ile utrzyma świeżość.

    • Kasia 4 października 2019 o 07:38
      Ocena:

      W moim domu był przez 3 dni i lekko ssychała się tylko krojona część. Także naprawdę fajny przepis.

  • Konrad 11 lutego 2019 o 22:05

    Witam!
    Przygotowałem podwójną ilość ciasta w dwóch keksówkach jak w przepisie. Po powtórnym wyrośnięciu i nacięciu ciasta jak w punkcie 4, ciasto znacznie opadło i już nie wyrosło podczas pieczenia. Poza tym upieczony chleb na wierzchu ma jasny prawie biały kolor mąki, jakby ktoś posypał mąką. Na bokach i od spodu jest znacznie ciemniejszy tzn. jasny brązowy. Co mogło być przyczyną?

    • Tosia 15 lutego 2019 o 12:29

      Dzień dobry,
      Czasami ciasto opada jeśli jest zbyt wyrośnięte. Czy ciasto w trakcie zagniatania było podsypywane mąką? Pewnie stąd ten jasny kolor z wierzchu. Mam jeszcze podejrzenie, że być może przemycono do ciasta za dużo drożdży i dlatego opadło w trakcie wyrastania.

  • Gienek 23 sierpnia 2018 o 10:15

    Witam.
    Próbuję swoich sił w wypieku chlebka a ostatnio z grahamem. I tu mam pytanie parę razy spotkałem graham o wspaniałym nietypowym normalnie zapachu (pełnia lata – inaczej nie potrawię go określić). Ale w moim wykonaniu jest on bardzo nikły lub go brak. Nie wiem jaki czynnik może na to wpływać. Jaki obrać kierunek eksperymentowania? Liczę na podpowiedź.
    Z góry dziękuję.

    • Tosia 28 sierpnia 2018 o 09:34

      Dzień dobry,
      Pytanie brzmi co zrobić, aby chleb pachniał bardziej grahamowo? 🙂 To już chyba od mąki i miejsca pochodzenia zależy, albo sposobu wypieczenia. Warto piec w wysokiej temperaturze chleb, aby z wierzchu był chrupiący, wtedy jest szansa na większe wrażenia zapachowe, trzeba posolić i wydaje mi się, że graham zmieszany z mąką jasną pszenną też da więcej zapachu.

  • aleola86 9 lipca 2018 o 22:16

    Mój pierwszy chlebek :)Pyszny, choć ciut płaski mi wyszedł. Jeżeli w foremce to wydłużamy czas pieczenia?

  • Tomek 6 czerwca 2018 o 15:02

    Drożdze normalne zamiast instant mozna uzyc? 🙂 nie mam przekonania do nich

    • Tosia 6 czerwca 2018 o 16:27

      Tak, to będzie 10 g świeżych drożdży, czyli 1/10 tradycyjnej kostki, z których będzie trzeba jeszcze zrobić zaczyn 🙂

  • Ula 18 kwietnia 2018 o 09:23

    Witam,
    Zabieram sie za pieczenie tego chlebka i w zwiazku z czym mam pytanko. Czy moge upiec go w foremce takiej kwadratowej? Jeśli tak, to jakie wymiary powinna mieć ta forma?
    Pozdrawiam
    Ula

  • Małgosia 4 maja 2017 o 19:50

    Właśnie zabrałam się za wykonanie chlebka. Jednaka obawiam się o efekt ponieważ kupiłam mąkę graham z orkiszem i nie wiem jak to wyjdzie. 🙂

    • Tosia 5 maja 2017 o 09:50

      Tak naprawdę to wyjdzie lepiej niż w tym przepisie, bo orkisz ma gluten, więc chleb nie będzie taki zbity 🙂
      Z samego gryczanego piecze się, jak się jest na diecie bezglutenowej, ale nie da się ukryć, że klasyczne wypieki będą zawsze smaczniejsze.

  • Sylwia 10 marca 2017 o 15:49

    A czy zamiast 50g mąki pszennej chlebowej 600 mogę użyć żytniej typ 2000? i bez cukru a np. ksylitol?

    • Tosia 11 marca 2017 o 02:22

      Z maka razowa i graham chleb będzie bardzo zbity. Na pewno potrzeba wtedy też więcej wody, ale to już lepiej z samej mąki graham upiec 🙂 ksylitol odradzam, lepiej w ogóle pominąć słodki dodatek

  • Darek 19 lutego 2017 o 18:13

    Po raz kolejny chlebek się udał. Wszystkie Wasze przepisy są świetne. Dziękuję za możliwość korzystania z nich :).

  • Dorota 17 lutego 2017 o 20:12

    właśnie spróbowałam! wygląda na to, że już nigdy nie kupię chleba 😉
    ja dodałam słonecznik i siemię lniane. I wykorzystałam świeże drożdże.
    jest boski!

  • Magda 23 stycznia 2017 o 11:53

    Witam! Chleb wygląda pysznie! Czy można go wykonać w automacie do pieczenia chleba? Jeśli tak, to czy to są proporcje na chleb 700 czy 1000g? Czy trzeba coś zmodyfikować? Program pewnie na chleb razowy…

    • Tosia 23 stycznia 2017 o 12:34

      Dzień dobry,
      Można spróbować 🙂 Program to już zależy od maszyny, każda jest inna, ale ustawienia na chleb razowy będą ok.
      Waga 700, bo dodając ilość mąki i wody, akurat mniej więcej tyle wychodzi 🙂
      Proponuje dać może 50 ml wody więcej, w automacie wypiek może wyjść bardziej suchy, powodzenia!

  • Viola 8 września 2016 o 11:48

    Mam pytanie odnośnie drożdży. Ile to będzie w przeliczeniu na świeże? Czy lepiej jednak dać instant?

    • Tosia 8 września 2016 o 15:14

      Prawie zawsze można taką modyfikację zrobić, pisałam o tym nawet poradniki na blogu 🙂 Zasada jest taka, że drożdży świeżych ma być 2 razy więcej, tutaj bym dała 10 g świeżych drożdży, czyli 1/10 kostki, oczywiście trzeba jeszcze zrobić zaczyn.

  • andrzej 29 maja 2016 o 18:22

    zrobiłem zaczyn w/g przepisu ,Następnie stwierdziłem że może poeksperymentuje i dam samą mąkę żytnią ,sól i cukier,drożdży już nie dodawałem do ciasta i powiem że mało wyrosło.Na początku po wyrobieniu ciasta i odczekaniu 60 min.ciasto urosło ,później przełożyłem do formy i po 40 min już tak nie urosło:(ale chleb smaczny.
    Moje pytanie brzmi czy prawdą jest że kostkę drożdży daje się na 1kg mąki?

    • Tosia 29 maja 2016 o 19:17

      Oj, mam nadzieję, że to Pana nie urazi, ale żeby eksperymentować, trzeba mieć w temacie wiedzę 🙂
      Chleb bez drożdży lub zakwasu (zakwaszonej mąki) nie ma szans wyrosnąć i wyjść dobrze, w ostateczności wyjdzie po prostu twardy i zbity. Jeśli chce Pan zrezygnować z drożdży to zachęcam do zapoznania się z lekturą na temat hodowli domowego zakwasu: https://smakowitychleb.pl/kategoria/zakwas/
      Jeśli chodzi o przelicznik drożdży to nie do końca się zgadzam, to są takie wytyczne na opakowaniach ustalone lata temu i dotyczą bardziej ciasta drożdżowego (słodkiego) niż pieczywa. Wszystko zależy od rodzaju wypieku jaki chcemy osiągnąć, czy będzie w formie, czy formowany, czy zaplatany, czy ciasto będzie składane, odgazowywane itp. i w zależności od tego dobieramy proporcje.

  • andrzej 26 maja 2016 o 17:11

    zaczyn zrobiłem dodałem i jest teraz ciasto super wyrośnięte.Nasuwa mi się kolejne pytanie czy jesłi zrobię zaczyn to do ciasta muszę jeszcze dodać 2 łyżeczki drożdż?

    • Tosia 28 maja 2016 o 18:17

      Ale robił Pan zaczyn ze świeżych drożdży, tak? Jeśli ma Pan zaczyn ze świeżych drożdży to już się nie daje tych 2 łyżeczek, bo przecież świeże drożdże w przeliczeniu mają je zastępować. A zaczyn się robi ze świeżych drożdży, bo inaczej nie zaczną pracować, stąd ta różnica w przygotowaniu gdy korzysta się z suszonych.
      Mam nadzieję, że teraz wszystko jasne 🙂

  • andrzej 3 maja 2016 o 23:11
    Ocena:

    witam.mam pytanie czy zamiast mąki graham mogę użyć innej o takich samych parametrach i jeśli używam mąki bodajże razowej 1850 to dlaczego nie ciasto minimalnie rośnie?
    Dziękuje chlebuś pyszny ale troszkę nie wyrośnięty 🙁

    • Tosia 3 maja 2016 o 23:17

      Dzień dobry,
      Każda mąka rządzi się swoimi prawami, na blogu są receptury do każdego typu mąki. Ten przepis powstał z myślą o mące graham, czyli mące o typie 1850 właśnie. Nie wiem dlaczego Panu nie rośnie ciasto, mam za mało informacji co się działo w kuchni. Być może Pana drożdże nie były aktywne lub zrobił Pan coś inaczej niż w przepisie. Trudno mi to odgadnąć w ciemno niestety.

      • andrzej 5 maja 2016 o 18:36

        Drożdże są kupowane w sklepie w formie kostki i robię wszystko zgodnie w/g receptury.Ciasto wygniatam troszkę dłużej niż podane jest bo koło 10 min.
        Ciasto po wyrośnięciu w keksówce jest do połowy a druga jego część jest mniejsza niż połowa.

  • Asia 14 lutego 2016 o 21:34

    Witam,
    upiekłam wczoraj dwa bochenki wg podanego przepisu. Jeden zwykły, do drugiego dodałam mieszanki ziaren. Obydwa wyszły prawdziwie grahamowe, pyszne. Jest to pierwszy chleb jaki upiekłam, ale już wiem, że będzie pieczony regularnie (bardzo lubimy w domu pieczywo graham). Jutro próbujemy też przepis na chleb pszenny. Na pewno będę korzystać z propozycji i przepisów na stronie – porady bardzo cenne.
    Pozdrawiam!

  • Iwona 28 lipca 2015 o 13:57

    🙂
    bardzo dziękuję za odpowiedź, następnym razem skorzystam z keksówki, będzie bezpieczniej 🙂 i skorzystam z wagi 🙂 do tej pory używałam plastikowego naczynia z podziałkami :/
    Pozdrawiam 🙂

    • Tosia 28 lipca 2015 o 14:48

      Oo, to kupienie najtańszej wagi bardzo polecam (w marketach już od 30 złotych), bo poprawne odmierzanie składników to ważna sprawa na etapie wyrabiania ciasta 🙂
      Pozdrawiam!

  • Iwona 25 lipca 2015 o 15:47

    dzień dobry ;0
    upiekłam chleb graham, bardzo dobry w smaku, jest tylko jeden drobiazg a mianowicie podczas wyrastania już na blaszce „rozszedł” mi się – wyszedł bardzo płaski czy jest jakiś sposób na to żeby „trzymał formę” czy lepiej włożyć ciasto do foremki – ale czy wtedy zmienić parametry pieczenia?
    Pozdrawiam.

    • Tosia 26 lipca 2015 o 18:10

      Dzień dobry 🙂
      Jeśli ciasto rozjechało się na boki to znaczy, ze było już na etapie wyrastania za luźne. Już na początku zawsze warto kontrolować konsystencję ciasta i w razie potrzeby zwiększyć lub zmniejszyć ilość wody. Czy użyła Pani wagi kuchennej?
      Aby chleb miał lepszą formę wystarczy przełożyć do koszyka wiklinowego lub misy https://smakowitychleb.pl/o-koszykach-do-wyrastania-chleba/, a przerzucić na blachę przed pieczeniem. Ciasto może też od początku rosnąć w keksówce i w niej być pieczone 🙂

  • Iwona 26 maja 2014 o 20:46

    Pozwoliłam sobie skorzystać z przepisu i swój wypiek przedstawiłam na swoim blogu (http://iwonka-bloguje.blogspot.com/2014/05/domowa-piekarnia-graham-na-drozdzach.html). Oczywiście podałam link do źródła, więc mam nadzieję, że nie ma Pani nic przeciwko 🙂 Chlebek wyszedł przepyszny. Na pewno jeszcze nie raz go upiekę 🙂

  • Forrest 21 maja 2014 o 18:11

    No a w garnku rzymskim ile pieczemy? 2× ppdany czas?

    • Tosia 26 maja 2014 o 08:12

      Jeśli zwiększamy liczbę składników, to rzeczywiście wydłużamy czas pieczenia. Jednak mam wątpliwości czy trzeba wydłużyć czas aż dwukrotnie. Wszystko też zależy od rodzaju takiego garnka.
      Niestety trzeba trochę poeksperymentować i wyczuć jak się ciasto w takim garnku zachowuje. Nie chciałabym wprowadzać w błąd.

  • marta 28 kwietnia 2014 o 18:11

    mam jeszcze kilka pytań, ponieważ zamierzam się do wykonania tego chlebka:) czy zamiast mąki chlebowej typ 650 można użyć mąki krupczatki albo pszennej o typie 450?
    czy można chlebek upiec w keksówce, ponieważ boję się, że może się rozlać w trakcie pieczenia?

    • Tosia 28 kwietnia 2014 o 20:32

      Jeśli chce Pani wprowadzić jakieś modyfikacje, polecałabym nie schodzić z typem mąki poniżej 500.
      Mąki tortowe nie bardzo nadają się do wypieku chleba i nie są zbyt zdrowe, więc mieszanie ich z mąką graham miesza się z celem.
      Mąką krupczatka polecana jest przy wypieku kruchego ciasta, więc też bym odradzała 🙂

      • marta 28 kwietnia 2014 o 21:37

        dziękuje za ekspresowe odpowiedzi 😉 mam nadzieje, że chlebek będzie pyszny

  • marta 28 kwietnia 2014 o 17:51

    czy zamiast drożdży instant można użyć świeżych? jakie proporcje wówczas zastosować?

    • Tosia 28 kwietnia 2014 o 20:30

      Tak, będzie to ok. 10 g świeżych drożdży, czyli 1/10 klasycznej kostki. Wcześniej należy przygotować z nich zaczyn, wykorzystując ok. 50 ml i odejmując je z proporcji w przepisie.

  • Forrest 15 kwietnia 2014 o 19:01

    Witam. A w żeliwnym garnku ile czasu piec? Jaka temperatura? Ile czasu pod przykryciem? Czy garnek z wrzątkiem włożyć i na jak dlugo?

  • Kasia 2 sierpnia 2013 o 13:12

    piekłaś ten chlebek w piekarniku z termoobiegiem czy bez? bo niestety nie za bardzo się na tym znam, a wygląda smakowicie i chciałabym go upiec.. 🙂

    • Tosia 2 sierpnia 2013 o 15:06

      Chleb piekłam w klasycznym trybie góra-dół, jeśli używam termoobiegu, to zawsze zaznaczam w przepisie 🙂

      • Kasia 4 sierpnia 2013 o 16:12

        zrobiłam ten chlebek z połowy porcji – wyszedł pyszny ! chleby kupione nie dorównują w smaku własnoręcznie zrobionym.. 🙂

  • Marta 1 maja 2013 o 17:26

    Witam.
    Udało mi się kupić mąkę graham i upiekłam chlebek. Jest świetny , pachnący i pyszny. Właśnie rośnie mi ciasto na bułeczki . Przepisy są na prawdę super i każdy dokładnie podane. Pozdrawiam.

  • Aśka 29 grudnia 2012 o 20:51

    Witam,
    Własnie zajadam chleb upieczony wg tego przepisu 🙂 Podczas jego wyrastania czytałam z zapartym tchem inne przepisy- gratuluję pomysłów, strona jest bardzo pomocna, na pewno skorzystam z przepisu na chleb pieczony w garnku- mam taki chyba 30 letni, emaliowany, powinien dać radę 🙂
    Pozdrawiam!
    P.S. No dobra przyznam się- nie do końca z tego przepisu- użyłam zamiast mąki chlebowej 650 (wykupili w sklepie cały zapas czy co?) zwykłej tortowej – jest jej na tyle mało, że chleba nie zepsuła.

    • Tosia 30 grudnia 2012 o 17:13

      Witam.
      Miło mi to czytać, mam nadzieję, że z chęcią będzie Pani korzystała też z innych przepisów 🙂
      Ps. Odrobina tortowej zamiast mąki chlebowej nie powinna mocno zaszkodzić wypiekowi.

  • Patrycja 10 listopada 2012 o 14:12

    pychotka 😉 udało mi się.

    • Tosia 10 listopada 2012 o 15:11

      Super 🙂

    • Renata 23 maja 2018 o 17:01

      Pierwszy raz piekłam chleb i to z tego przepisu.udal się i smakuje pysznie.zmieszalam odrobinę mąki 650 1850 I orkiszowej do pieczenia chleba.doskonaly .polecam

      • Renata 23 maja 2018 o 17:06

        Uważajcie na grahamki sklepowe.barwione karmelem a grahamki tylko z nazwy.zapytalam czemu taki skład i dlaczego karmelem barwione.uslyszalam że cena musiałaby być znacznie większa niż jest.szkoda że kraj zbożem płynący A mało kto to wykorzystuje.

      • Tosia 24 maja 2018 o 23:22

        Super!

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Smakowita de Luxe
Smakowita de Luxe
Kromka świeżego chleba z chrupiącą skórką i miękkim wnętrzem, a do tego Smakowita de Luxe. Dobro z ziaren!
Więcej o tym wariancie
Rrzepak
Ziarna rzepaku
Rzepak to jedna z najważniejszych roślin oleistych występujących w Polsce. Dzięki swoim wartościom odżywczym oraz pochodzeniu nazywany jest oliwą Północy.
Dowiedz się więcej