Przepis

wyrabianie ciasta
15 min
wyrabianie ciasta

1. Siemię lniane zalewamy wrzątkiem, zostawiamy na ok. 15 minut. Mąki wsypujemy do misy, dodajemy zakwas, ziarna (słonecznik, pestki dyni i sezam można wcześniej podprażyć) oraz sól. Letnią wodę wlewamy do mikstury z siemieniem lnianym, wlewamy stopniowo płyn do suchych składników i wyrabiamy ciasto ok. 4 minuty.

przygotowanie formy
4 min
przygotowanie formy

2. Formę keksówkę (12x24 cm) wykładamy pergaminem. Przekładamy ciasto do formy, wierzch wyrównujemy, posypujemy pestkami i delikatnie je dociskamy.

wyrastanie
270 min
wyrastanie

3. Formę przykrywamy i zostawiamy w ciepłym miejscu na 4,5 h.

pieczenie
40 min
pieczenie

4. Wyrośnięte ciasto wkładamy do rozgrzanego piekarnika. Chleb pieczemy przez 40 minut w 200 stopniach. Następnie wyciągamy chleb z formy i studzimy na kuchennej kratce.

Ocena czytelników: 4.5 z 2 ocen

Wasze komentarze

  • Diana 7 czerwca 2023 o 13:17

    Czy jest sens traktować to ciasto jak inne podobne na zakwasie, tzn. składać w czasie wyrastania i na koniec odłozyć do koszyczka, a później piec np. na kamieniu? Czy to będzie miało jakiś pozytywny/negatywny wpływ na to jak chleb się upiecze? Czy tutaj foremka jest konieczna?

    • Małgosia 7 czerwca 2023 o 13:22

      Można pokusić się o uformowanie bochenka z tego ciasta – proszę spojrzeć na konsystencję na zdjęciach, wg mnie jest to wykonalne. Uważać trzeba jednak podczas składań i samego formowania, ze względu na dużą ilość dodatków, ciasto może się porozrywać, co będzie skutkowało plackiem zamiast krągłego bochenka.

  • Natalia 2 lutego 2022 o 14:48

    Dzień dobry.

    Czy można użyć mąki orkiszowej jasnej typ 680 zamiast pszennej typ 650?

  • Anita 13 lutego 2021 o 14:17

    Witam. Probuje upiec ten chleb, ale cos mi nie rosnie w keksowce. Jaka moze byc przyczyna? Zakwas rosnie, chyba babelkuje, robi sie go więcej jak zostawilam go na noc dokarmiony a chleb juz mi nie rosnie….. Proszę o odpowiedz

    • Małgosia 25 kwietnia 2021 o 20:52

      Podejrzewam, że powodem może być słaby zakwas. Czy jest to młody zakwas? W jakim czasie podwaja swoją objętość?

  • Ewa 23 maja 2020 o 20:26

    Wygląda przepysznie.
    Czy jest gdzieś na blogu przepis na chleb na zakwasie z ziarnami, ale z mąkami bezglutenowymi? Nie udaje mi się znaleźć, a pszenna i orkisz niestety odpadają….

  • Kasia 28 listopada 2018 o 19:26
    Ocena:

    Zdecydowanie nalepszy chleb jaki do tej pory upieklam! Pieklam go bez maki gryczanej (zamiast niej zwykla pszenna) i musialam dodac troche wiecej wody (jedno chlustniecie, ciezko powiedziec ile), ale wyszedl NIAMI! Ja, moj luby i nasz 8-miesieczny synek (ktory co prawda jeszcze nie ma zebow, a i tak tylko buzia sie otwierala na nastepne kawalki) pozarlismy go w 2 dni 🙂 Jutro pieke nowy!

    • Tosia 28 listopada 2018 o 22:59

      Bardzo się cieszę 🙂

      • Kasia 2 grudnia 2018 o 12:31

        Tosiu, czasami wychodzi mi ten chleb jakby troszke za suchy, czy to kwestia zbyt malej ilosci wody w ciescie? Pieklam go juz kilka razy i maka mace nierowna, mimo ze ta sama.

        I jeszcze pytanie z innej beczki – dlaczego niektore chleby na zakwasie robi sie tak ze najpierw robi sie zaczyn i potem dopiero ciasto, a w niektorych od razu ciasto?
        Wydaje mi sie ze takie „dwufazowe” chleby (zaczyn + ciasto) bardziej mi wyrastaja i robia sie w nich wieksze dziurki, nawet przy mace pelnoziarnistej. Masz jakies przepisy na taki chleb na zakwasie? Probowalam znalezc na twojej stronie, ale nie udalo mi sie.

        Z gory dziekuje za pomoc 🙂

  • agata 6 czerwca 2017 o 19:03

    Witam czy mogę pominąć mak i sezam? czy trzeba cos dać w zamian ?Pozdrawiam

  • Wiesława 30 grudnia 2016 o 14:56

    Witam proszę o pomoc chleb który piekę nie za bardzo mi się udaję jest mało wyrośnięty i szybko wysycha .Daję trzy łyżki zakwasu 200 g mąki orkiszowej 300 g mąki pszennej 1.5 szklanki wody i trochę suchych drożdży rośnie w misce przez 3-4 godz potem przekładam do formy i rośnie 2 godz .w piekarniku mi już nic nie rośnie .Po pary dniach chleb zostawia kwaśny posmak po zjedzeniu .Pozdrawiam

    • Tosia 1 stycznia 2017 o 13:07

      Moim zdaniem ten przepis jest po prostu mało udany. Zachęcam do skorzystania z receptur na blogu 🙂

  • kasia 22 marca 2016 o 07:24

    i chcialabym dodac ze to swietny blog, pyszne chlebki wychodza z przepisow. no i strasznie fajnie ze odpowiadasz zawsze na pytania (i to bardzo szybko!:))

  • kasia 22 marca 2016 o 07:18

    chlebek x 1,5 wyszedl bardzo dobry:) tylko wydaje mi sie ze konsystencja ciasta byla zbyt gesta, a chlebek odrobine suchy (ale i tak jestem bardzo zadowolona z niego!) ciezko w ogole bylo ciasto przekladac do formy. czesto robie wszystko wg przepisu, a cisto straasznie geste, wydaje mi sie ze za geste. jakiej konsystencji powinno byc ciasto chllebowe na zakwasie?

    • Tosia 22 marca 2016 o 08:29

      Wszystko zależy od rodzaju wypieku i mąki z której pieczemy. Akurat w przypadku tego wypieku ciasto owszem było gęste, ale nazwałabym je raczej plastycznym. Z samej mąki pszennej lub jasnej orkiszowej powinny być elastyczne, a z żytniej bardzo gęste i krótko wyrabiane. Wiele też zależy czy wyrabiamy ręką czy mikserem, od tego zależy jak składniki rozłożą się w cieście, jak gluten zacznie pracować itp. Ja zazwyczaj używam miksera z hakiem, wtedy takich problemów nie ma, bo ciasto jest zawsze odpowiednio wyrobione 🙂

  • kasia 20 marca 2016 o 10:53

    witam,
    mam o polowe wieksza forme wiec zrobilam wszystko tak jak w przepisie, tylko skladniki x1,5. czy powinnam wydluzyc czas pieczenia czy piec tyle ile w przepisie?

  • Iwona 11 marca 2016 o 20:25

    Właśnie wyrabiam chleb na zakwasie ze słonecznikiem z mąki razowej i pszennej?czy mogę zostawić wyrastające ciasto do rana czy muszę upiec chleb jeszcze dzisiaj⏳

    • Tosia 12 marca 2016 o 16:07

      Ciasto nie powinno wyrastać dłużej niż 5-6 godzin, bo skwaśnieje i zacznie się zapadać, ale można schować na noc do lodówki, aby spowolnić wyrastanie 🙂

  • Kasia 4 marca 2016 o 20:36

    Czy zakwas żytni można tutaj zastąpić zakwasem pszennym (razowym)? Jeżeli tak to czy ilość zostaje taka sama? 🙂

    • Tosia 6 marca 2016 o 10:29

      Tak, można tak zrobić prawie w każdym przepisie, że zakwas żytni zastępujemy w takim samych proporcjach pszennym lub orkiszowym 🙂

  • Joanna 29 lutego 2016 o 19:26

    Witam, czy mąkę gryczana można zastąpić pszenna? Dac dodatkowo 100 g pszennej? Pozdrawiam

  • Joanna 7 stycznia 2016 o 11:31

    Droga Tosiu! Dostałam od sąsiadki zakwas żytni. Poleciła upiec chlebek . Piekłam kilka razy i nigdy mi się nie udał. Przede wszystkim poradziła aby wszystkie składniki wsypać do miski , wyrobić kopyścią, wyłożyć do keksówki ,postawić do wyrośnięcia na kilka godzin i wstawić do piekarnika zimnego na 1godz. Czytając różne porady w internecie, dużo jest napisane o” dobrze wyrobionym” cieście. Moje ciasto było rzadkie, na „niby” wyrosło ale mało, gdy wkładałam do piekarnika było lejące. Na 1kg mąki chlebowej 1,5l wody 2łyżki zakwasy dodatki w postaci ziaren i otrąb pszennych.
    Z tego co czytam to ciasto musi być geste, kilka krotnie wyrośnięte i dobrze wyrobione. Czy to prawda?
    Pozdrawiam. Joanna

    • Tosia 8 stycznia 2016 o 11:33

      Dzień dobry 🙂
      Są różny techniki pieczenie chleba, więc nie trzeba się kierować jedną zasadą. Pytanie tylko czy ten zakwas na pewno jest aktywny, ładnie bąbelkuje i go Pani dokarmia solidnie? 🙂
      CO do tego, że ciasto było rzadkie i do wyrabiania, to zależy od tego z jakiej mąki go pieczemy, ale jeśli z mąki pszennej to ciasto powinno być raczej dobrze wyrobione i elastyczne.
      Patrząc na proporcje przepisu, z którego Pani korzystała, uważam, że są one złe – za dużo wody, za mało zakwasu, dlatego ciasto było lejące i zbite.
      Polecam by spróbowała Pani upiec chleb z tego przepisu https://smakowitychleb.pl/prosty-chleb-na-zakwasie/ i po prostu do ciasta dodała dwie garści ulubionych ziaren.
      Pozdrawiam serdecznie i życzę udanych wypieków 🙂

  • Bety 1 stycznia 2016 o 13:48

    Droga Tosiu, jakiś czas temu zrobiłam zakwas według Twojego przepisu oraz upiekłam już ròżne chleby i wszystko się świetnie udało. Bardzo Ci dziękuję. Mam pytanko co do tego chlebka, czy mogłabym zamiast mąki przennej użyć orkiszowej? Z gòry dziękuję i pozdrawiam.

    • Tosia 3 stycznia 2016 o 12:13

      Dzień dobry 🙂
      Tak, mąkę pszenną można zastąpić mąką orkiszową JASNĄ, a mąkę pełnoziarnistą mąką orkiszową razową.
      Pozdrawiam i smacznego!

  • Maria 10 grudnia 2015 o 20:57

    A ja mam problem z zakwasem, jak go zrobić żeby nie był za słaby i tak szybko się nie zepsuł – moje próby z chlebem mnie zniechęcają – pomóż Tosia

    • Tosia 11 grudnia 2015 o 12:01

      Chętnie pomogę, ale musiałabym znać szczegóły na czym polega problem.
      Świeżo wyhodowany zakwas zawsze jest słaby, im dłużej jest dokarmiany, tym nabiera większej mocy, taka już jego natura 🙂 Do pierwszych wypieków można dodać szczyptę drożdży, a przy kolejnych dokarmianiach powinien być już odpowiednio silny, aby wyrósł na nim chleb.
      A w jaki sposób Pani zakwas się psuje, pleśnieje w lodówce?

  • Ola 14 listopada 2015 o 09:59
    Ocena:

    Bardzo dobry chlebek 🙂 Ja z braku mąki gryczanej dodałam owsianą i efekt jest całkiem niezły.

    Mam tylko drobną uwagę techniczną do przepisu – nie pojawia się w nim informacja, w którym momencie dodajemy zakwas. Pewnie większość domowych piekarzy sobie poradzi, ale dla niektórych może to być mylące 😉

    • Tosia 16 listopada 2015 o 09:28

      Cieszę się, że się udał 🙂 Co do zakwasu, dzięki za uwagę, dodajemy go razem z ziarnami, już na samym początku.
      Pozdrawiam!

  • Anna 13 października 2015 o 10:12

    Będę próbować dalej w takim razie. Piekarnik nagrzany, wzrastał nawet dłużej ok 5,5 godz., może zakwas słaby był. Poobserwuje go 🙂

  • Anna 11 października 2015 o 20:37

    Mam problem bo chlebek pęka.. drugi raz piekłam i znowu to samo..co jest nie tak? Pomocy

    • Tosia 12 października 2015 o 15:28

      Jak pęka to znaczy, że zakwas jest za słaby i ciasto mogło źle wyrosnąć, mogło też mieć za chłodno i wyrastało za krótko. Inną przyczyną może być złe uformowane bochenka (chociaż w formie to raczej nie powinien być problem), albo wstawienie ciasta do nienagrzanego piekarnika (poważny błąd).
      Aby tego uniknąć można bezpośrednio przed pieczeniem naciąć przyszły chleb według fantazji, wtedy ładnie popęka tam, gdzie trzeba 🙂

  • Anita 11 października 2015 o 20:18

    Tosiu a czy mogłabym zamiast tych wszystkich nasion dodać nasiona konopii? Jakie proporcje i prazyc czy moczyć?

    • Tosia 12 października 2015 o 15:26

      Pewnie można tak zrobić, ale ja nigdy nasion konopii jeszcze nie używałam, więc nie potrafię pomóc jak się z nimi obchodzić 🙂

  • Anita 9 października 2015 o 15:09

    Tosiu ratunku! Czym zadtapic mąkę gryczaną?

  • An etka 6 października 2015 o 20:55

    Rozumiem, że wody ma być w sumie 300 ml ? Tak zerkam i nie wiem, czy ta ilość 150 ml do zalania siemienia jest w tekście poprzedzona myślnikiem, czy plusem 🙂 ? Wolę się upewnić :).

    • Tosia 7 października 2015 o 08:22

      Tak, to jest plus, czyli najpierw zalewamy siemię lniane wrzątkiem (150 ml) i mikstura ta gęstnieje. Potem dodajemy normalną ilość wody, czyli na tyle mąki 300 ml 🙂 Mąka gryczana oraz mąka graham potrzebują sporo wody, a po wyrobieniu ciasto będzie dosyć plastyczne, bez problemu zwilżoną wodą dłonią będzie można je przekładać do formy i wyrównać wierzch.
      Powodzenia 🙂

      • Gb 10 maja 2018 o 23:56

        Jeżeli ugniatam ciasto I jest tak klejące że robi sie ciezko i nie laczy sie ladnie w calosc
        W takiej sytuacji Należy dodać wody czy mąki ?
        Dzięki

        • Tosia 14 maja 2018 o 14:39

          Jeśli ciasto jest klejące to dodajemy trochę więcej mąki, tak aby było elastyczne po wyrobieniu.

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Nasiona lnu
Nasiona lnu
Maleńkie, złote lub brązowe nasiona lnu charakteryzują się delikatnym orzechowo-gorzkawym smakiem. Siemię lniane można spożywać w całości lub w postaci zmielonej. Nasiona lnu doskonale wzbogacają wypieki …
Dowiedz się więcej