Przepis

mieszanie składników
5 min
mieszanie składników

1. Mąkę przesiewamy do misy. Mieszamy z dokarmionym wcześniej zakwasem, solą i drożdżami (jeśli używamy).

Wyrabianie ciasta
10 min
Wyrabianie ciasta

2. Bardzo powoli wyrabiamy ciasto na chleb pszenny na zakwasie pszennym, dolewając letniej wody.

pierwsze wyrastanie
120 min
pierwsze wyrastanie

3. Po kilku minutach wyrabiania ciasto zostawiamy w misie, przykrywamy ściereczką i zostawiamy na 2 godziny w cieple.

drugie wyrastanie
120 min
drugie wyrastanie

4. Wyrośnięte ciasto podsypujemy mąką pszenną i zagniatamy minutę. Formujemy 2-3 kulki, które umieszczamy w wysmarowanej tłuszczem keksówce (lub wyłożonej pergaminem). Formę przykrywamy ściereczką i zostawiamy na 1-2 godziny do dalszego rośnięcia.

pieczenie
40 min
pieczenie

5. Piekarnik nagrzewamy do 220 stopni, chleb pieczemy przez 20 minut, następnie zmniejszamy temperaturę do 190 i dopiekamy kolejne 20 minut. Chleb pszenny na zakwasie pszennym wyjmujemy z formy i studzimy na kuchennej kratce.

Ocena czytelników: 5 z 4 ocen

Wasze komentarze

  • Ola 4 lutego 2025 o 20:12
    Ocena:

    Dzień dobry,
    Upiekłam ten chleb bez użycia drożdży, tylko na zakwasie pszennym wyprowadzonym z żytniego. Pięknie wyrósł i był przepyszny. Bardzo dziękuję za ten przepis.

  • TOMEK 9 grudnia 2024 o 18:21
    Ocena:

    Witam pieczeniu w termoobiegu takie same temperatury i czas

  • Iwona 5 września 2024 o 20:50

    Czy ten chleb może wyrastać w lodowce, a jeśli tak, to na jakim etapie go tam schowac? Po pierwszym wyrastaniu czy po uformowaniu i wlozeniu do formy?

    • Małgosia 6 września 2024 o 11:03

      Może. Do lodówki wstawiamy chleb szczelnie owinięty folią na ostatnie wyrastanie – po przełożeniu do foremki/koszyka do wyrastania i odczekaniu aż ciasto zacznie rosnąć.

  • Kazia 8 lutego 2022 o 20:57

    Super, chleb wyszedł lepszy niż zawsze. 🙂

  • Renata 20 listopada 2020 o 22:20

    Świetny przepis, już parę razy piekłam chlebek i wyszedł super! Dziękuję

  • Anastazja 19 kwietnia 2020 o 15:00
    Ocena:

    Witam,
    upiekłam już 4 chlebek z Pani przepisu.Wszystkie zniknęły w mgnieniu oka:). Pieczone były na zakwasie orkiszowym z Pani przepisu. Ostatni chlebek piekłam na zakwasie orkiszowo-pszennym(niestety mąka orkiszowa skończyła się,a zakwas dokarmiłam pszenną) i chlebek pękł z boku, wzdłuż. Dodałam też troszkę ok.łyżeczki drożdży suchych. Być może nacięcie następnym razem coś pomoże?To dopiero moj początek z pieczeniem chleba,ale jestem już zafascynowana:)Pozdrawiam

  • Jolanta 16 kwietnia 2020 o 16:46

    Pani Tosiu! Piekny ten chleb , podziwiam Pani wypieki ale uwazam , ze jesli pieczemy chleb na zakwasie , to nie dodajemy drozdzy . Owszem , sa osoby ,ktore to robia , ale to przeczy z wlasciwosciami takiego chleba . Uwazam , ze albo zakwas , albo drozdze , mieszanka nie ma sensu . Pozdrawiam serdecznie .

  • Kasia 7 listopada 2019 o 17:09

    Dzień dobry, czy ten chleb można upiec tak jak popularny chleb w garnku czy lepiej nie ryzykować?

    • Tosia 12 listopada 2019 o 13:54

      Można 🙂

      • Kasia 17 listopada 2019 o 15:29

        Dziękuję ? w piątek robiłam chleb na tygodniowym zakwasie ale wyszedł płaski. Teraz jednak dodałam drożdży i myślę że zanim upiekę chleb na samym zakwasie to jeszcze z tydzień do dwóch go podchoduję.

    • Kasia 19 listopada 2019 o 09:22

      Dzień dobry, mama jeszcze jedno pytanie jeśli można. Czy na chlebie na zdjęciu w tym przepisie skórka jest chrupiąca? Czy raczej miękka. Lubię tą chrupiącą ale strasznie się kruszy przy krojeniu i zastanawiam się jak uzyskać taką miękką? Czy ma Pani jakieś sprawdzone sposoby?

      • Tosia 20 listopada 2019 o 16:37

        W przypadku tego przepisu skórka była chrupiąca.
        Proponuję przez pierwszych 10 minut piec chleb z termoobiegiem i z kostkami lodu/wodą w żaroodpornym naczyniu na dole piekarnika.

    • Kasia 25 listopada 2019 o 09:47

      Dziękuję. Skórka wyszła fajna chrupiąca ale nie taka gruba jak przy chlebie z garnka, który piekłam z innej strony

  • Kasia 20 października 2015 o 22:55
    Ocena:

    Moj pierwszy chleb na zakwasie pszennym:)Bardzo dziekuje za przepis…wyszedl piekny a w smaku jeszcze lepszy…dobrze, ze sa takie strony jak Wasza za co serdecznie dziękuje. pozdrawiam i proszę mnie oczekiwać w komentarzach na innych przepisach:)Bo bedę tam częstym gościem!A funkcja zdjęć wypieków czytelników byłaby super opcją.Pozdrawiam ciepło!

  • Ania 9 czerwca 2014 o 14:30

    Witam,
    dziękuję za odpowiedź. Chleb na zakwasie juz pieklam, z tym, ze wlasnie na zakwasie zytnim.
    Ok, czyli w moim nazewnictwie to zaczyn jest 😉
    W takim razie ile zakwasu nalezy dac przed dokarmieniem vel zrobieniem z niego zaczynu ?

    • Tosia 10 czerwca 2014 o 10:02

      Ja wykorzystuję tyle zakwasu ile zostaje mi z poprzedniego pieczenia. Czasem to 2 łyżki, czasem 8. Dodaję ok. 100 lub 150 g mąki i proporcjonalną ilość wody, a po 8 godzinach po prostu odmierzam potrzebną ilość aktywnego zakwasu, a resztę odkładam ponownie do lodówki.

    • Ania 10 czerwca 2014 o 19:15

      Chciałam się zdjęciem pochwalić jak wyszedł chleb, ale nie ma opcji, żeby dodać 🙂

  • Ania 9 czerwca 2014 o 10:56

    Witam,
    zrobilam wlasnie zakwas pszenny i mam zamiar upiec na nim chlebek pszenny- zytni juz nam sie przejadl 😉
    W przepisie podane jest 300g zakwasu aktywnego i teraz moje pytanie- zakwasu czy ZACZYNU?
    Jesli zaczynu, to w jakich proporcjach zakwas a w jakich pozostala maka i woda?
    Pozdrawiam

    • Tosia 9 czerwca 2014 o 11:07

      Witam serdecznie.
      Na początek przygód z zakwasem pszennym polecałabym inny przepis np. ten : https://smakowitychleb.pl/chleb-cukinia-zakwasie-zytnim/
      Oczywiście można tutaj zrezygnować z dodatku cukinii lub zamiast warzywa dodać np. ziarna, ale proporcje w tym wypieku są o wiele niż w wyżej napisanym przepisie, więc polecam recepturę.
      Aktywny zakwas to w moim języku dokarmiony zakwas 8 godzin wcześniej, czyli można go już nazwać zaczynem.
      Zakwas dokarmiam w proporcjach 1:1, czyli na 100 g mąki razowej – 100 g leniej wody.
      Pozdrawiam serdecznie 🙂

  • Mati 27 stycznia 2014 o 13:45

    Dziękuje za szybką odp.:) Jest Panie błyskawiczna:) Mam jeszcze jedno pytanie Pani Tosiu czy chleb jest lepszy z zaczynu? czy z samego zakwasu dokarmionego?Wiadomo zakwas trzeba dokarmić 10-12 godz przed pieczeniem, a zaczyn?… powstaje z dokarmionego zakwasu i póżniej też trzeba czekać 10 godz. zeby zrobić ciasto własciwe z zaczynu..jak to jest??? pozdrawiam Mati

    • Tosia 27 stycznia 2014 o 20:47

      Nie będę w tej kwestii obiektywna, ja stosuję jedynie metodę z zakwasami, dobrze mi się z nimi pracuje i nie zamierzam tego na razie zmieniać, więc nie poradzę jak to wypada w praktyce z zaczynem.
      Pozdrawiam 🙂

  • Mati 26 stycznia 2014 o 19:45

    Pani Tosiu, a czy można dokarmić zakwas 200gmąki i 200g wody?

    • Tosia 26 stycznia 2014 o 20:12

      Można dokarmić zakwas taką ilością. Z
      darza mi się również dokarmiać w proporcjach ok. 300 g mąki i 300-330 ml wody, wtedy zazwyczaj rozkładam zakwas na dwa słoiki.
      Pozdrawiam 🙂

  • Karolina 12 lipca 2013 o 17:19

    Coś wspaniałego ten chlebek, przepięknie wyrasta.

    Pozdrawiam

  • Marta 25 marca 2013 o 21:34

    Hej!
    Piekłam juz ten chleb kilka razy i bardzo nam skamuje. Wyrasta koncertowo!
    Ale teraz chciałam troszke pokombinować i zastanawiam się nad zamianą mąki chlebowej na razową.
    Czy powinnam zwiększyć ilośc zakwasu, żeby lepiej sobie poradzil z cięższą mąką i lepiej wyrósł?
    Pozdrawiam.

    • Tosia 25 marca 2013 o 21:45

      Hej!
      Ilości zakwasu już na pewno nie zwiększamy, bo w tym przepisie i tak jest go całkiem sporo. Może się wydłużyć czas wyrastania, chociaż nie sądzę.
      Czasem tak piekę, że używam np. 450 g mąki pszennej razowej i 100 g chlebowej, by dodać wypiekowi trochę puszystości. Nie jest to jednak konieczne, może być sama mąką razowa.
      Pozdrawiam i życzę smacznego.

  • Łukasz 11 marca 2013 o 11:46

    Hej Tosia 🙂

    Nic tak nie cieszy piekarza jak pochlebne opinie nt. jego wypieków lub też przepisów___ dlatego też ukłony w Twoją stronę za ten przepis- genialny ! 🙂

    Chlebki piekę od ok roku___ zaczynałem od Waszych przepisów i tego się trzymam 🙂

    Pszenny zakwas zagościł u mnie na dobre – z tego przepisu chleb piękę 2 razy w tygodniu. Piekę jednak w niższej temperaturze bo mi się za bardzo spiekał od dołu.

    Prawdziwy bochen wychodzi z tego przepisu. Idelany do wszystkiego, miękki , sprężysty.

    • Tosia 11 marca 2013 o 17:04

      Hej 🙂
      To prawda, komplementy dla kucharza zawsze są muzyką dla jego uszu. Tak samo jak komentarze, w których okazuje się, że dany przepis sprawdza się w czyjejś kuchni.
      Dziękuję za wiadomość, cieszę się, że chleb smakuje!
      Pozdrawiam.

  • Zbyszek 27 lutego 2013 o 11:42

    40 minut na pieczenie chleba to zdecydowanie za krótko.Ja piekę 1 godz.20min. jest super wypieczony i rumiany.

    • Tosia 27 lutego 2013 o 13:22

      A ja przy bochenku zawierającym 500 g mąki, chleb piekę ok. 40 minut. Wszystko zależy od mocy piekarnika, techniki w jakiej wypiekamy chleb i jego gramatury.
      Przy niskiej gramaturze, w moim piekarniku, po ponad godzinie chleb byłby przypalony z wierzchu i suchy w środku.

  • anna 29 stycznia 2013 o 20:36

    witam jak trzeba zrobic ten zakwas jakie proporcje i ile czasu musi stac

  • Ewa 29 stycznia 2013 o 11:14

    Witam
    czy na zakwasie pszennym mozna piec chleb zytni, i odwrotnie -na żytnim zakwasie chleb pszeenny?

    • Tosia 29 stycznia 2013 o 11:34

      Witam.
      Tak, można je w taki sposób mieszać, planuję w przyszłym tygodniu zamieścić przepis na chleb pszenny na zakwasie żytnim,
      chociaż chleb żytni na zakwasie pszennym też musi być ciekawy.

  • Natalia 18 stycznia 2013 o 07:36

    Witam! Mam pytanie dotyczące zakwasu…Niedawno zrobiłam zakwas żytni 🙂 Udało się! Teraz mam ochotę na chlebek z przepisu powyżej, wczoraj wyjęłam swój zakwas i dokarmiłam, ale mąką pszenna razową??Teraz pracuje, tylko zastanawiam się czy to nie wpłynie na chleb? A i czy zamiast mąki chlebowej 650 mogę dać mąkę pszenna razową 2000??Proszę o pomoc 🙂

    • Tosia 18 stycznia 2013 o 10:05

      Witam.
      Nie słyszałam o takiej praktyce, by zakwas żytni dokarmiać mąką pszenną razową, ale mogę na „chłopski rozum” odpowiedzieć, że to powinno się udać. Na pewno to wpłynie na smak chleba, właściwości zakwasu i konsystencję.
      Jeśli ma Pani możliwość dodać mąkę żytnią razową, to radziłabym jednak nie kombinować. Jeśli ma Pani jedynie pszenną, proszę spróbować.
      Czekam na wieści, co Pani zdecydowała i jakie efekty.
      A w razie czego chętnie polecę inne przepisy z wykorzystaniem zakwasu żytniego.

      • Ula 27 kwietnia 2024 o 06:22

        Mam 3 zakwasy: zytni, pszenny i razowy pszenny…..Pszenny jest podobno 100 letni….dostalam od Wloszki……i naprawde bombluje…dobrze. Pieke na nim chleb pszenny……Nigdy nie mieszam gdy dokarmiam zakwasy, natomiast czesto mieszam jak robie zaczyn…. Jest roznica w smaku w zaleznosci jaki zakwas uzywam. do pieczenia uzywam Dutch oven……(w piekarniku nagrzewam ) …i pieke w piekarniku…Dutch oven to zeliwne naczynie z przykrywka. Chleb zawsze wychodzi dobry…..zytnio-Razowy pieke w foremce …..jesli tylko z maki zytniej razowej. Dlatego ze zupelnie inna jest struktura…bardziej ciezki i mokry…..

  • Kasia 17 stycznia 2013 o 02:55

    Mam może troszkę głupie pytanie, ale 300 g aktywnego zakwasu pszennego to ile to łyżek (lub szklanek)?? Pozdrawiam

    • Tosia 17 stycznia 2013 o 16:54

      Łyżka aktywnego zakwasu pszennego waży ok. 20 gram. Niestety nie mam w tej chwili aktywnego zakwasu, by sprawdzić wagę szklanki zakwasu.
      Czyli 300 g zakwasu to ok. 15 łyżek.
      Pozdrawiam i życzę udanych wypieków.

  • Katarzyna 14 grudnia 2012 o 16:25

    A widzisz, z wiekiem to człowiek ma wiele niedostatków… Przepraszam, że tak często komentuję, możesz sądzić, że czepliwie ale to złudzenie. Zawsze z ciekawością oglądam Twoje wypieki i naprawdę jestem pod wrażeniem. Serdecznie Pozdrawiam.

  • Katarzyna 14 grudnia 2012 o 06:59

    Masz rację, że jest zupełnie inny. Ja nie dodaję drożdży bo dzikie drożdże z zakwasu rosną wolniej i te z proszku je przerastają.
    http://vegarnkowo.blogspot.com/2012/11/chlebek-pszenny-na-zakwasie.html
    Pozdrawiam.

    • Tosia 14 grudnia 2012 o 13:31

      Tak, dlatego właśnie drożdże podane są w tym przepisie z gwiazdką, można je dodać, aby przyśpieszyć czas wyrastania, ale nie jest to konieczne.
      Pozdrawiam.

Napisz komentarz

Dodaj obrazek:

Maksymalna wielkość pliku: 2 MB

Oceń przepis
Smakowita Maślany Smak
Smakowita maślany smak
A może masz ochotę na chrupiącą bagietkę? Smakowita maślany smak sprawi, że poczujesz moc przyjemności prosto z ziaren!
Więcej o tym wariancie
Rrzepak
Ziarna rzepaku
Rzepak to jedna z najważniejszych roślin oleistych występujących w Polsce. Dzięki swoim wartościom odżywczym oraz pochodzeniu nazywany jest oliwą Północy.
Dowiedz się więcej