Dieta bezglutenowa nie musi oznaczać wyroku dla miłośników pieczywa. Można sobie radzić i klasyczny chleb zastąpić bezglutenowym. Chleby takie są czasem dostępne w piekarniach, ale można je też upiec samodzielnie.

W sklepach ze zdrową żywnością i w marketach jest coraz większy wybór mąk nadających się znakomicie do wypieków bezglutenowych. Istnieje także możliwość zakupienia gotowych mieszanek, ale w miarę możliwości radziłabym mieszać je samodzielnie. Dzięki temu za każdym razem nasz chleb może smakować inaczej, mimo tego, że wykorzystujemy ten sam przepis.

Dlatego w poniższym przepisie podałam gramaturę mąki bezglutenowej, a w nawiasie zaznaczyłam jakie mąki wybrałam. W przypadku tego chleba wieloziarnistego, zdecydowałam się na mąkę kukurydzianą, z ciecierzycy, ziemniaczaną i orzechową. Równie dobrze można tutaj wykorzystać również mąkę ryżową, gryczaną, czy sojową.

Na blogu pojawiły się do tej pory 3 przepisy na wypieki bezglutenowe. Pierwszy z nich był chlebem, ale niestety z dodatkiem jajka i mleka. Zdarza się tak, że osoby będące na diecie bezglutenowej są jednocześnie weganami lub po prostu nie jedzą jajek. Dlatego kolejnym przepisem były bułeczki bezglutenowe z mlekiem sojowym. Był też przepis na chleb z ziarnami i płatkami ryżowymi bez grama mąki, czyli bezglutenowy "chleb życia".

Ze wszystkich przepisów ten poniższy może spodobać się wielu osobom. Nie zawiera on mleka, ani jajek. Mąki można skomponować według własnego uznania i gustu. Chleb dodatkowo zawiera ziarna słonecznika, dyni, które nadają mu smaku. Są w nim też nasiona siemienia lnianego, które po zalaniu wrzącą wodą zmieniają się w "kisiel", który doskonale łączy bezglutenowe mąki i zastępuje tutaj jajka.

Spróbujcie go sami. Czekam na komentarze, czy smakował :)

wieloziarnisty chleb bezglutenowywieloziarnisty chleb bezglutenowywieloziarnisty chleb bezglutenowy

Wieloziarnisty chleb bezglutenowy
Autor: 
Czas przygotowania: 
Czas pieczenia: 
Calkowity czas: 
Porcje: 1
 
Składniki
  • 350 g mąki bezglutenowej (u mnie: 200 g mąki kukurydzianej, 50 g mąki z ciecierzycy, 50 g mąki ziemniaczanej, 50 g mąki orzechowej)
  • 60 g bezglutenowych płatków owsianych lub płatków ryżowych
  • 60 g siemienia lnianego (u mnie 30 g nasion babki płesznik i 30 g siemienia lnianego)
  • 80 g pestek (słonecznika oraz dyni)
  • 200 ml wrzącej wody + 250 ml letniej wody
  • łyżka oliwy
  • 3 łyżeczki suszonych drożdży instant lub 10 g świeżych
  • łyżeczka soli
  • łyżeczka cukru
Instrukcja
  1. Do miseczki wsypujemy bezglutenowe płatki owsiane lub płatki ryżowe, dodajemy nasiona siemienia lnianego oraz babki płesznik (jeśli używamy). Składniki mieszamy i zalewamy 200 ml wrzącej wody. Odstawiamy na kilka minut.
  2. W drugiej misce umieszczamy mieszankę mąki bezglutenowej (u mnie mąka kukurydziana, z ciecierzycy, ziemniaczana i orzechowa). Dodajemy pestki słonecznika oraz pestki dyni, sól, cukier i suszone drożdże.
  3. Do suchych składników dodajemy mieszankę nasion siemienia lnianego oraz płatków. Masa powinna przypominać w konsystencji bardzo gęsty kisiel. Zaczynamy wlewać 250 ml letniej wody (razem z oliwą) i wyrabiać ciasto. Ciasto wyrabiamy krótko, ręcznie lub mikserem, jedynie do połączenia składników.
  4. Formę keksówkę o wymiarach 10x22 cm smarujemy oliwą i obsypujemy mąką bezglutenową lub wykładamy pergaminem. W przypadku formy silikonowej nie jest to konieczne.
  5. Dłonie zwilżamy wodą i przekładamy ciasto do formy, wyrównując wierzch ręką. Formę przykrywamy czystą ściereczką i zostawiamy w ciepłym miejscu na 45-60 minut.
  6. Po tym czasie ciasto będzie lekko wyrośnięte. Nie należy się tym przejmować, bo nie urośnie ono za bardzo.
  7. Rozgrzewamy piekarnik do 200 stopni. Chleb pieczemy w formie 10 minut, zmniejszamy następnie temperaturę do 190 i pieczemy jeszcze 25-30 minut.
  8. W upieczony chleb wbijamy wykałaczkę, jeśli będzie sucha, chleb jest gotowy. Przed krojeniem studzimy go na kuchennej kratce.
podpis Tosi
Ocena czytelników: 5 z 10 ocen